تفریحی

۳۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سخنانی از امام علی النقی (علیه السلام)



طلیعه

حضرت امام علی النقی علیه السلام در نیمه دوم ماه ذی الحجه، سال 212 ق در اطراف مدینه و در منطقه «صریا» چشم به جهان گشود. پدر گرامی اش حضرت جواد علیه السلام و مادر ارجمندش سمانه مغربیه از بانوان با فضیلت تاریخ می‌باشد. مشهورترین القاب آن گرامی نجیب، مرتضی، هادی، نقی، عالم، فقیه، امین، مؤتمن، طیب، متوکل و عسکری است و در برخی منابع «ابوالحسن الثالث» و «فقیه عسکری» نیز گفته‌اند.

آن بزرگوار در سال 220 و در هشت سالگی به مقام خطیر امامت نائل گردید و به مدت 33 سال رهبری اهل ایمان را عهده دار بود. امام هادی علیه السلام دوران امامت خویش را با خلفاء ستمگر عباسی همچون معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین و معتز سپری کرد.

به مناسبت ولادت آن رهبر والای شیعیان جهان به فرازهایی از گفتارهای هدایتگرش گوش جان می‌سپاریم.

مذهبی

عظمت باری تعالی

شناخت وجود خداوند و اوصاف جلال و جمال باری تعالی در حد شایستگی هر انسانی، به غیر از طریق اهل بیت علیهم السلام امری ناممکن است؛ گرچه هر کسی نسبت به فراخور استعدادش خداوند را می‌شناسد و به او ایمان می‌آورد؛ اما بیان عظمت حق از زبان اهل بیت علیهم السلام جلوه ای دیگر دارد و آنان کامل ترین و مطمئن ترین منبع وحی و سرچشمه توحیدند. امام هادی علیه السلام در تبیین صفات خداوند می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لَا یُوصَفُ إِلَّا بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ وَ أَنَّی یُوصَفُ الَّذِی تَعْجِزُ الْحَوَاسُّ أَنْ تُدْرِکَهُ وَ الاْءَوْهَامُ أَنْ تَنَالَهُ وَ الْخَطَرَاتُ أَنْ تَحُدَّهُ وَ الاْءَبْصَارُ عَنِ الاْءِحَاطَةِ بِهِ نَأَی فِی قُرْبِهِ وَ قَرُبَ فِی نَأْیِهِ کَیَّفَ الْکَیْفَ بِغَیْرِ أَنْ یُقَالَ کَیْفَ وَ أَیَّنَ الاْءَیْنَ بِلَا أَنْ یُقَالَ أَیْنَ هُوَ مُنْقَطِعُ الْکَیْفِیَّةِ وَ الاْءَیْنِیَّةِ الْوَاحِدُ الاْءَحَدُ جَلَّ جَلَالُهُ وَ تَقَدَّسَتْ أَسْمَاؤُهُ؛(1)

خداوند متعال توصیف نشود، جز بدانچه خود وصف کرده است و چگونه توصیف می‌شود آن وجودی که حواس مخلوقات از درکش ناتوان است و اوهام و خیالات به آن نمی‌رسند و تصور و اندیشه ها به حقیقتش آگاه نمی‌گردند و در افق نگاه چشمها نگنجد! او با همه نزدیکی دور است و با همه دوری اش نزدیک. چگونگی را پدید آورد و خودش چگونه نیست. مکان را آفرید، ولی خود مکانی ندارد و از چگونگی و مکان داشتن جداست. یگانه است و بی همتا. با شکوه است و نامها و اسمائش همه مقدس‌اند و پاک.»

سعدی در بوستان در توضیح این معنا سروده است:

جهان متفق بر الهیتش  فرو مانده از کنه ماهیتش
نه ادراک بر کنه ذاتش رسد  نه فکرت به غور صفاتش رسد
بشر ماورای جلالش نیافت  بصر منتهای جمالش نیافت
نه هر جای مرکب توان تاختن  که جاها سپر باید انداختن
نه بر اوج ذاتش پرد مرغ وهم  نه در ذیل وصفش رسد دست فهم
در این بحر جز مرد داعی نرفت  گمان شد که دنبال راعی نرفت

چه شبها نشستم در این سیر گم  که دهشت گرفت آستینم که قُم

شکوه بندگی

از منظر فرهنگ متعالی توحید، عبودیت و بندگی حضرت حق تعالی است که بالاتر از آن مقامی برای مخلوق متصور نیست:

خداوند متعال توصیف نشود، جز بدانچه خود وصف کرده است و چگونه توصیف می‌شود آن وجودی که حواس مخلوقات از درکش ناتوان است

بلندی بایدت افکندگی کن        خدا را باش و کار بندگی کن

امام دهم علیه السلام در تبیین مقام بندگی می‌فرماید:

«مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ یُطَاعُ وَ مَنْ أَطَاعَ الْخَالِقَ لَمْ یُبَالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقِینَ وَ مَنْ أَسْخَطَ الْخَالِقَ فَلْیَیْقِنْ أَنْ یَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقِین؛(2) هر که از نافرمانی خدا بپرهیزد، [مردم] از نافرمانی او پرهیز کنند و هر کس خدا را اطاعت کند، [دیگران] از او اطاعت می‌کنند و کسی که از دستورات خالق فرمان برد، هیچ باکی از خشم مخلوقین نخواهد داشت و هر کس خالق را به خشم آورد، او باید بداند که از خشم مردم در امان نخواهد بود.»

گرت این بندگی تمام شود        چرخ و انجم ترا غلام شود

مقام عبودیت و بندگی آن چنان اهمیت دارد که امیر مؤمنان علی علیه السلام در این زمینه به بندگی خود در برابر خداوند متعال افتخار می‌کرد و می‌فرمود: «إِلَهِی کَفَی بِی عِزّا أَنْ أَکُونَ لَکَ عَبْدا وَ کَفَی بِی فَخْرا أَنْ تَکُونَ لِی رَبّا أَنْتَ کَمَا أُحِبُّ فَاجْعَلْنِی کَمَا تُحِبُّ؛(3) پروردگارا! این عزت برای من بس است که بنده تو باشم و بالاترین افتخار برای من آن است که تو پروردگار من باشی. تو همان گونه ای که دوست دارم. پس مرا آن طوری که دوست داری، قرار ده!»

ریشه ها و نتایج تکبر

در سیره تربیتی امام هادی علیه السلام برای تربیت نفوس و زدودن صفات ناپسند از وجود آدمی به زمینهها و ریشه های خودپسندی اشاره شده است. آن حضرت می‌فرماید: «مَنْ اَمِنَ مَکْرَ اللَّهِ وَ أَلِیمَ أَخْذِهِ تَکَبَّرَ حَتَّی یَحِلَّ بِهِ قَضَاوُهُ وَ نَافِذُ أَمْرِهِ وَ مَنْ کَانَ عَلَی بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هَانَتْ عَلَیْهِ مَصَائِبُ الدُّنْیَا وَلَوْ قُرِضَ وَ نُشِرَ؛(4) هر کس از مکر و مؤاخذه دردناک خداوند، خود را در امان احساس کند، تکبر می‌ورزد تا اینکه با قضا و تقدیر خداوند مواجه گردد؛ اما انسانی که بر دلیل روشنی از پروردگارش دست یافته است، مصیبتهای دنیا بر او سخت نخواهد بود؛ گرچه قطعه قطعه شده و [اجزاء بدنش] پراکنده شود.»

طبق این رهنمودِ ارزشمند، هر شخصی در راه رسیدن به تکامل و مقام والای انسانیت لازم است که هرگز از وجود خداوند متعال و محاسبه و مؤاخذه اش غفلت نکند. غفلت از خداوند و روز معاد، انسان را به انواع مفاسد دچار می‌کند و در حقیقت از خدا فراموشی به خود فراموشی تنزل یافته، هدف خود را در زندگی گم می‌کند. چنین فرد غافلی از خود هرگز نمی‌پرسد که:

از کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود         به کجا می‌روم آخر ننمایی وطنم

اما اگر انسان خود را در پرتو نور الهی قرار دهد و از نسیم رحمت حق بهره ور گردد، هرگز در مقابل حوادث و مصائب دنیوی مغلوب نمی‌گردد؛ چرا که به پشتوانه ای قوی همچون نیروی حق تکیه زده و در حصاری محکم پناه گرفته است.

بنابراین، ریشه مهم لغزشها، خطاها و آلوده شدن به صفات ناپسند، همان غفلت از خداوند و خود فراموشی است که اشخاص را از رسیدن به اهداف والای انسانی باز می‌دارد.

امام دهم علیه السلام در روایتی دیگر به عواقب زیانبار صفت ناپسند تکبر اشاره کرده و در این مورد هشدار داده و فرموده است: «مَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ عَلَیْهِ؛(5) هر کس از خود راضی باشد، غضب کنندگان بر او بسیار خواهند شد.»

صفت تکبر انسان را نه تنها در معرض خشم مردم، بلکه مورد غضب خداوند نیز قرار می‌دهد که در قرآن فرمود: «إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْتَکْبِرِینَ»؛(6) «خداوند گردنکشان [و متکبران] را دوست ندارد.»

امام هادی(ع):

هر کس از خود راضی باشد، غضب کنندگان بر او بسیار خواهند شد

عذاب جهنم و محرومیت از الطاف الهی از دیگر رهاوردهای تکبر است.

خویشتن را بزرگ می‌بینی؟         راست گفتند یک دو بیند لوچ

در روایت آمده است که روزی حضرت سلیمان بن داود علیهماالسلام امر کرد که تمام پرندگان و انس و جن به همراه او بیرون آمده، در بساط شگفت انگیز سلیمان علیه السلام جای گیرند. دویست هزار نفر از بنی آدم و دویست هزار نفر از جنیان با او بودند. بساط او به قدری بلند شد که صدای تسبیح ملائکه را در آسمانها شنید. سپس بساط او آن قدر پایین آمد که کف پایش به دریا رسید. در آن حال، ندایی آسمانی به اصحاب سلیمان علیه السلام گفت: اگر در دل فرمانروای شما (سلیمان علیه السلام) ذره ای تکبر بود، بیشتر از آنچه بلند کرده اند، او را به زمین فرو می‌بردند.(7)

ز خاک آفریدت خداوند پاک        پس ای بنده افتادگی کن چو خاک

تواضع سر رفعت افرازدت         تکبر به خاک اندر اندازدت

ارزش علم و دانش

کسب علم و دانش از مهم ترین شیوه های رسیدن به قله کمال است و انسان بدون علم ره به جایی نمی‌برد. امام دهم علیه السلام بر این باور بود که برای نیل به مقاصد عالی انسانی لازم است که افراد به دنبال دانش و معرفت باشند؛ چرا که بدون آگاهی هیچ رهروی به مقصد نرسد.

آن رهبر فرزانه در گفتاری ارزشمند می‌فرماید: «إِنَّ الْعَالِمَ وَ الْمُتَعَلِّمَ شَرِیکَانِ فِی الرُّشْدِ؛(8) دانشمند و دانشجو هر دو در رشد و هدایت شریک‌اند.» اگر علماء و متفکران جامعه تلاش نکنند و عموم مردم نیز به دنبال آموزش نباشند، سطح افکار مردم رشد نمی‌یابد و پیشرفت صورت نمی‌گیرد.

شرف و قیمت و قدر تو به فضل هنر و است  نه به دیدار و به دینار و به سود و به زیان

اساسا برای تهذیب نفس و پیمودن راه کمال، علماء اخلاق، معرفت و کسب آگاهی را از عوامل مؤثر در روح و روان آدمی می‌دانند. آری، دانش انسان را به خطرات راه آگاه می‌کند و عظمت و عزت خداوندی را به یاد می‌آورد و انسان شایسته هر قدر علم و دانشش بالاتر باشد، تواضع و صفات حمیده در وجودش بیشتر شکوفا می‌گردد. انسان کمال خواه با معرفت به ناتوانی و مقام پایین خود و اطلاع از عظمت حق و شکوه و جلال کبریایی اش در راه رشد و تهذیب گام برمی دارد.

امام هادی علیه السلام ارزش دانشمندان را بالاتر از خود علم و دانش می‌دانست و می‌فرمود: «أَرْجَحُ مِنَ الْعِلْمِ حَامِلُهُ؛(9) دانشمند از دانش برتر است.» البته علم و دانش بعد از غلبه صفات زشت و فساد افراد تأثیرگذاری اندکی دارد؛ چنان که حضرت علی النقی علیه السلام فرمود: «اَلْحِکْمَةُ لَا تَنْجَعُ فِی الطِّبَاعِ الْفَاسِدَةِ؛(10) حکمت در طبیعتهای فاسد سودی نمی‌بخشد.»

امام هادی(ع):

دانشمند از دانش برتر است

موقعیت ممتاز مکانهای مقدس

در بینش توحیدی اسلام، انسان هر لحظه و در هر زمان و مکان در محضر خداست؛ اما خداوند متعال برای تقرب بیشتر بندگانش و برای آسایش و آرامش آنان، زمانها و مکانهایی را معین کرده است که ویژگی خاصی دارند.

امام علی النقی علیه السلام با اشاره به موقعیت ممتاز اماکن مقدس فرمود:

«اِنَّ لِلَّهِ بُقَاعا یُحِبُّ اَنْ یُدْعَی فِیهَا فَیَسْتَجِیبُ لِمَنْ دَعَاهُ وَ الْحَیْرُ مِنْهَا؛(11) خداوند مکانهای مقدسی دارد که دعا در آن جاها را دوست می‌دارد. پس هر کس در آن مکانها او را بخواند، اجابتش می‌کند و حائر حسینی علیه السلام یکی از آنهاست.»

در این سخن، پیشوای دهم نکات مهمی را مورد توجه قرار داده و به مشتاقان فرهنگ اهل بیت علیهم السلام گوشزد کرده است: نخست به ارزش این مکانهای شریف پرداخته و آنها را بقعه های خدایی نامیده، سپس اهمیت دعا و استجابت آن را در این مکانها مورد تأکید قرار داده و در آخر، مزار دلربای حضرت سید الشهداء علیه السلام، را از مصادیق بارز بقاع الهی و محل استجابت دعای بندگان شمرده است.

امام هادی علیه السلام در کلام دیگری عظمت بارگاه امام حسین علیه السلام را این گونه بیان می‌کند: «هر کس از منزل خود به قصد زیارت بارگاه حضرت حسین علیه السلام حرکت کند و به نزد فرات برسد و در آنجا غسل کند، از رستگاران نوشته می‌شود و هر گاه به امام حسین علیه السلام سلام کند، از سعادتمندان محسوب می‌گردد و اگر از نماز زیارت فارغ شد، فرشته ای از سوی خداوند متعال به او می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام می‌رساند و می‌گوید: تمام گناهانت بخشوده شد، اعمال را از نو شروع کن!»(12)

روزگار ناسازگار

گاهی این نکته به ذهن می‌آید که آیا واقعا برخی زمانها، مکانها و یا عوامل و حوادث طبیعی در زندگی انسان دخالت دارند؟ آیا بدی و خوبی و شوم بودن را می‌توان به روزها و روزگاران نسبت داد؟ امام هادی علیه السلام پاسخ این پرسش را به یکی از یارانش توضیح داد.

حسن به مسعود می‌گوید: به محضر مولایم حضرت ابوالحسن الهادی علیه السلام رسیدم. در آن روز چند حادثه ناگوار و تلخ برایم رخ داده بود؛ انگشتم زخمی شده و شانه ام در اثر تصادف با اسب سواری صدمه دیده و در یک نزاع غیر مترقبه لباسهایم پاره شده بود. به این خاطر، با ناراحتی تمام در حضور آن گرامی گفتم: عجب روز شومی برایم بود! خدا شرّ این روز را از من باز دارد! امام هادی علیه السلام فرمود: «یَا حَسَنُ هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِی بِذَنْبِکَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ؛ ای حسن! این [چه سخنی است که می‌گویی] با اینکه تو با ما هستی، گناهت را به گردن بی گناهی می‌اندازی! [روزگار چه گناهی دارد!]»

حسن بن مسعود می‌گوید: با شنیدن سخن امام علیه السلام به خود آمدم و به اشتباهم پی بردم. گفتم: آقای من! اشتباه کردم و از خداوند طلب بخشش دارم. امام فرمود: ای حسن! روزها چه گناهی دارند که شما هر وقت به خاطر خطاها و اعمال نادرست خود مجازات می‌شوید، به ایام بدبین می‌شوید و به روز بد و بیراه می‌گویید!

حسن گفت: ای پسر رسول خدا!، برای همیشه توبه می‌کنم و دیگر عکس العمل رفتارهایم را به روزگار نسبت نمی‌دهم. امام در ادامه فرمود: «یَا حَسَنُ اِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُثِیبُ وَ الْمُعَاقِبُ وَ الْمُجَازِی بِالاْءَعْمَالِ عَاجِلاً وَ آجِلاً؛ ای حسن! به طور یقین خداوند متعال پاداش می‌دهد و عقاب می‌کند و در مقابل رفتارها در دنیا و آخرت مجازات می‌کند.»(13)

امام علی النقی(ع):

خداوند مکانهای مقدسی دارد که دعا در آن جاها را دوست می‌دارد. پس هر کس در آن مکانها او را بخواند، اجابتش می‌کند و حائر حسینی علیه السلام یکی از آنهاست

شیوه حفظ دوستان

از منظر امام دهم علیه السلام یکی از ویژگیهای اولیاء خدا و انسانهای صالح عفو و گذشت و پذیرش عذر دیگران است.

ایوب بن نوح می‌گوید: آن حضرت طی نامه ای به یکی از یاران ما که موجب ناراحتی شخصی شده بود، توصیه کرد که برو از فلانی عذر خواهی کن و بگو: «إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْرا إِذَا عُوتِبَ قَبِلَ؛(14) اگر خداوند خیر بنده ای را بخواهد، [او را حالتی عطا می‌کند که] هرگاه از او عذر خواسته شد، می‌پذیرد.» تو نیز عذر ما را بپذیر!

برای پاسداری از حریم دوستان نیک نباید در باره آنان سخت گیری کرد، بلکه باید در موارد لغزش و خطایشان عفو و گذشت پیشه کرد و عذرشان را پذیرفت؛ زیرا اگر به بهانه های ساده، انسان دوستان خود را طرد کند و از خود دور سازد، به مرور زمان غریب و تنها خواهد ماند و مخالفانش افزایش می‌یابند؛ در حالی که دوستان خوب بازوی نیرومندی در زندگی افراد به شمار می‌آیند. لقمان حکیم به فرزندش سفارش می‌کرد که: «یَا بُنَیَّ اتَّخِذْ أَلْفَ صَدِیقٍ وَ أَلْفٌ قَلِیلٌ وَ لَا تَتَّخِذْ عَدُوّا وَاحِدا وَ الْوَاحِدُ کَثِیرٌ؛(15) فرزندم هزار دوست بگیر و البته هزار کم است و یک دشمن برای خودت درست نکن که یکی هم زیاد است.»

بنابراین، برای رسیدن به سعادت و توفیق در زندگی، انسان باید از دوستان خوب محافظت کند و با اختلاف کوچک و جزئی و لغزشهای ساده نباید آنان را از دست بدهد، بلکه شیوه اهل بیت علیهم السلام را در نظر بگیرد و از گناهانشان بگذرد. اگر عذر خواهی کردند، بپذیرد و عفو و گذشت پیشه کند.

سعدی گفته:

با مردم سهل گوی دشوار مگوی  با آن که درِ صلح زند جنگ مجوی

پی نوشت:

1? تحف العقول، ص 482؛ الکافی، ج 1، ص 138?

2? تحف العقول، ص 482?

3? بحارالانوار، ج 74، ص 402?

4? تحف العقول، ص 483?

5? بحارالانوار، ج 69، ص 316?

6? نحل / 23?

7? معراج السعاده، ص 270؛ محجة البیضاء، ج 6، ص 213?

8? کشف الغمه، ج 2، ص 386?

9? اعلام الدین، ص 311?

10? همان.

11? تحف العقول، ص 482?

12? کامل الزیارات، ص344?

13? بحارالانوار، ج 56، ص 2?

14? مستدرک الوسائل، ج 8، ص 329

15? وسائل الشیعه، ج12، ص 16?

مبلغان؛ شماره 74

تهیه:ح.عسگری

تنظیم:س.آقازاده

منبع: موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان

لینک مستقیم: http://mihangram.com/mazhabi-80.html

امام هادی (ع)

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

خورش قورمه سبزی با سینه مرغ

مواد لازم :

سبزی قورمه                                  یک کیلو

سینه مرغ                                     2 عدد سینه مرغ

لوبیا چشم بلبلی یا چیتی                        100 گرم

لیمو عمانی آسیاب شده                         4 یا 5 عدد

پیازسرخ کرده                                  2یا 3 ق سوپخوری

روغن                                         200 گرم

 طرز تهیه : قرمه سبزی

لوبیا را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. بعد از 12 ساعت خوب بپزید.

سینه های مرغ را به اندازه دلخواه تکه تکه کنید بعد با کمی روغن تفت دهید

تا طلایی شود سپس پیاز را خلال خیلی نازک خرد کنید ودر روغن سرخ کنید

( پیاز نباید خیلی تیره رنگ یا بسوزد و یا سفید رنگ باشد پیاز باید طلایی شود )

سبزی را ریز خرد کنید و کمی تفت دهید.

حالا سبزی تفت داده شده و لوبیای پخته  و سینه مرغ  و پیاز طلایی شده را در

قابلمه ریخته و نمک و فلفل و لیمو عمانی هسته گرفته شده و آسیاب شده را

به آن اضافه کنیدوبه اندازه ای آب داخل خورش بریزید که تا سه سانت روی مواد

را بپوشاند . بعد از جوش آمدن خورش حرارت را کم کنید تا به آرامی خورش بپزد

وقتی خورش به روغن افتاد غذا آماده است

قورمه سبزی

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

گمج کباب 2

گمج کباب

( کباب کوبیده )

مواد لازم

گوشت 200 گرم
گردو 50 گرم
سبزی ( تره، جعفری و گشنیز) یک پیمانه
پیاز خلالی‌شده نصف پیمانه
رب گوجه‌فرنگی دو قاشق غذاخوری
رب انار دو قاشق غذاخوری
آب انار دو قاشق غذاخوری
آب نصف پیمانه

( کباب کوبیده )

طرز تهیه

ابتدا گوشت‌ها را مربعی شکل خرد کنید سپس گردو ساییده شده و سبزی خردشده را به همراه پیاز،  رب انار، رب گوجه‌فرنگی و آب انار به گوشت اضافه کنید و در آخر به مخلوط آب اضافه کرده و داخل قابلمه یا گمج (دیگ گِلی مخصوص استان گیلان) بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. بعد از دو ساعت غذا آماده می‌شود.

کباب کوبیده

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

آش آبلیمو

آش آبلیمو

( آش رشته )

 مواد لازم

برنج  :  375 گرم
سبزی آش  :  1 کیلو
فلفل  :   قدری
زردچوبه  :   قدری
نمک  :   قدری
آب لیموترش  :  5 فنجان
لپه  :  75 گرم
پیاز  :  275 گرم
نعناع  :  3 قاشق سوپخوری
گلپر  :   قدری

( آش رشته )

طرز تهیه آش آبلیمو


سبزی آش یعنی تره، جعفری، شنبلیله و اسفناج را پاک کرده آن را خرد نمائید سه کاسه آب در دیگ ریخته سبزیجات و برنج را در آن بپزید، همین که برنج پخته شد و لعاب پس داد، یک پیاز درشت را حلقه حلقه بریده در ماهی تاوه سرخ نموده و همراه با زرد چوبه و نمک آن را پس از ریختن آب لیمو، در آش بریزید.
سپس قدری گلپر نرم هم در آش ریخته نعناع داغ را آماده کنید تا آن را روی آش بریزید.
اگر بخواهیم آش آبلیمو یا آش گوجه و یا آش آب نارنج و یا آش آبغوره و یا آش زرشک و یا آش آلو بخارا بپزیم، بجای آب لیمو هر یک از مواد مذکور را در آش می‌ریزیم تا آش مطلوب به‌دست آید.

آش رشته

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

دلمه کلم برگ

آموزش و طرز تهیه دلمه کلم برگ

آموزش و طرز تهیه دلمه کلم برگ

آشپزی

مواد لازم

گوشت چرخ‌کرده                                                       500 گرم
سبزی دلمه (تره، جعفری، شوید، ترخون، مرزه و پیازچه)       500 گرم
برنج                                                                       5/1 پیمانه
آلو خورشی                                                              10 تا 15 عدد
پیاز بزرگ                                                                  یک عدد
کلم بزرگ                                                                 یک عدد
روغن برای سرخ کردن                                                 به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زیره سیاه و زعفران                   به میزان لازم
شکر                                                                      یک قاشق غذا خوری

طرز تهیه

پیاز را نگینی کرده و تفت می‌دهیم، گوشت را اضافه کرده و بعد از کمی تفت دادن ادویه‌ها و نمک را اضافه می‌کنیم. برنج را که از قبل به صورت کته‌ای پخته (نیم‌پز) شده را به گوشت اضافه و مخلوط می‌کنیم، سبزی خرد کرده را اضافه کرده و سپس از روی حرارت برمی‌داریم. کلم را شسته و انتهای آن را با یک چاقوی تیز و باریک به صورت مخروط درآورده و خارج می‌کنیم بعد کلم را در قابلمه‌ای که پر از آب‌جوش است می‌اندازیم بعد از 4 تا 5 دقیقه حرارت آن را از قابلمه خارج کرده و برای چند دقیقه می گذاریم تا خنک شود. از اولین برگ کلم شروع کرده و جدا می‌کنیم و برگ‌ها را کنار می‌گذاریم تا خنک شود. انتهای برگ را که کمی سفت است با چاقو بریده و یک قاشق از مواد را داخل آن گذاشته و کناره‌های برگ را می‌بندیم، آن را رول می‌کنیم یا به صورت بقچه‌ای می‌بندیم. در کف ظرف بزرگی چندبرگ کلم انداخته و دلمه‌ها را در آن می‌چینیم تا ظرف پر شود یک لیوان آب روی آن ریخته و آلوها را که از قبل خیس کرده‌ایم روی دلمه‌ها ریخته و روی حرارت می‌گذاریم تا پخته شود. بعد از آن که دلمه‌ها پخته شد شکر، سرکه و     لیوان آب را مخلوط کرده و روی دلمه‌ها می‌ریزیم و می‌گذاریم به مدت 20 دقیقه حرارت ببیند تا مزه آن ملس شود.

نکته : اگر شکر این دلمه را از ابتدای کار اضافه کنیم کلم‌ها پخته نمی‌شوند و دلمه‌ها سفت می‌شوند.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-192.html

کلم دلمه

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

نحوه نماز شب

آموزش نماز شب

آموزش نماز شب

مذهبی

منتخب مفاتیح الجنان

نماز شب یازده رکعت می باشد.

که هشت رکعت آن به نیت نماز نافله شب و به صورت دو رکعتی خوانده می شود در دو رکعت اول از این هشت رکعت نماز در رکعت اول بعد از حمد شوره قل یا ایها الکافرون را بخوانید و در رکعت دوم سوره توحید خوانده شود

دو رکعت دیگر آن به نیت نماز شفع خوانده می شود که بهتر است در رکعت اول آن سوره ناس و در رکعت دوم آن سوره فلق خوانده شود و قنوت هم گرفته نشود تا اینجا ده رکعت شده است.

یک رکعت باقی مانده با تیت نماز وتر خوانده می شود در رکعت آخر می توان سه مرتبه سوره توحید و یکبار سوره ناس و یک مرتبه هم سور فلق خوانده می شود و یا اینکه در سه رکعت آخر بعد از حمد سوره توحید را بخوانید

در قنوت نماز وتر دعا برای چهل مومن می کنیم و به عنوان مثال می گوییم اَللّهُمَ اغْفِرْ لفلان و بحای کلمه فلان نام کسی را که می خواهید برایش دعا کنید را می بریم مثلا می گویید اللهم اغفر سید جواد نجفیان و هفتاد مرتبه استغفر الله ربی و اتوب الیه و و هفت مرتبه هم هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ النّارِ و سیصد مرتبه العفو گفته می شود و  در پایان هم بگویید رَبِّ اِغْفِرْلی وَارْحَمْنی وَ تُبْ عَلَیَّ اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحیمِ

نماز شب

نماز نافله شب ←← هشت رکعت

نماز شفع ←← دو رکعت

نماز وتر ←← یک رکعت

قنوت نماز وتر ←← 40 مرتبه اَللّهُمَ اغْفِرْ لفلان بجای فلان نام کسی که برای آن می خواهیم دعا کنیم را می گوییم

                          70 مرتبه استغفر الله ربی و اتوب الیه

                          7 مرتبه هم هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ النّارِ

                          300 مرتبه العفو

                          1 مرتبه رَبِّ اِغْفِرْلی وَارْحَمْنی وَ تُبْ عَلَیَّ اِنَّکَ اَنْتَ التَّوّابُ الْغَفُورُ الرَّحیمِ

برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر به مفاتیح الجنان مراجعه کنید.
دوستان ما را نیز از دعای خیرتان فراموش نکنید التماس دعا از همه شما عزیزان.
دوستانی که تمایل دارند می توانند در این سایت نام های خود را قرار دهند تا همدیگر را در نماز شب دعا کنیم اگر توفیق خواندن این نماز با ارزش را بدست آوردیم
دعا برای ظهور آقامون, امام زمان (ع) را در هیچ زمانی فراموش نکنید.

اَللّهُمَ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ اْلفَرَج

آموزش نماز شب

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

گرلمه

آموزش و نحوه درست کردن گرلمه

آموزش و نحوه درست کردن گرلمه

آموزش آشپزی

مواد لازم

آرد الک‌شده                       دو پیمانه
کره                                 20 گرم
مایه خمیر                          یک قاشق سوپخوری
نمک                                 یک قاشق چایخوری
روغن مایع                          یک قاشق سوپخوری

مواد برای داخل نان

سبزی‌های معطر                  300 گرم
پنیر                                   100 گرم
تخم‌مرغ آب‌پز                        یک عدد

طرز تهیه گُـرِلـمِـه

مایه خمیر را با نصف لیوان آب حل کرده و آرد و کره را مخلوط می‌کنیم تا خمیر درست شود. خمیر را به مدت دو ساعت استراحت بدهید، سپس سبزی را مقداری بخارپز می‌کنیم بعد خمیر را با وردنه مثل نان باز کرده، آن‌گاه سبزی خردشده، پنیر و تخم‌مرغ را داخل خمیر می‌ریزیم و یک لایه نازک خمیر را روی هم می‌گذاریم، درون تابه را چرب کرده مقداری نمک زده و با حرارت ملایم دو طرف نان‌ها را سرخ می‌کنیم بعد از پخته شدن آنها را برش زده، داخل دیس چیده و سرو می‌کنیم.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-190.html

گرلمه

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

طرز تهیه و آماده سازی رب انار



طرز تهیه و آماده سازی رب انار به همراه تصویر

طرز تهیه رب انار

برای تهیه رب انار,به یک دیگ یا قابلمه ای نیازمند هستیم.به اندازه ی نیازمان انارها را می شوییم مثلا10 کیلو و داخل سبدی قرار می دهیم
انارها را داخل ظرف تمیزی دون(دانه دانه)می کنیم مقداری از آب آن را میگیریم بعد مابقی دانه های انار را داخل ظرفمان می ریزیم و بعد روی شعله گاز با آتش قرار می دهیم تا به چوش بیاید و باید در حین پختن رب انارمان آن را هم بزنیم تا ته نگیرد بعد از پخته شدن دانه ها, سبدی را درب قابلمه مناسب قرار می دهیم و دانه های انار چوشیده شده را داخل آن سبد می ریزیم و آنها را با وسیله مناسبی مانند گوش کوب که دستمان نسوزد آنها را له کرده تا تمامی گوشت دانه ها گرفته شود و فقط تفاله های آن باقی بماند و آب انار گرفته شده را روی آنها می ریزیم تا مابقی گوشت دانه وارد ظرف زیر سبد شوند ,بعد قابلمه زیر سبد که حاوی گوشت و آب انار است را روی حرارت قرار می دهیم تا چوشیده شود و سفت شود و رب انار شما آماده می شود


تذکر:گوشت و آب انار را هم بزنبد تا رب ته نگیرد چرا که باعث تلخ شدن رب می شود

منبع :مادربزرگ مدیر سایت میهن گرام

طرز تهیه و آماده سازی رب انار

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

دسر ژلاتینی آلبالویی به همراه تصویر

دسر ژلاتینی آلبالویی به همراه تصویر

آشپزی

مواد لازم

آلبالو                                 یک کیلوگرم
شکر                                 210 گرم
پودر ژلاتین                          سه قاشق سوپخوری
آب                                   500 میلی‌لیتر
خامه قنادی                        300 گرم
وانیل                                قاشق مرباخوری

طرز تهیه

آلبالوهای هسته گرفته را پوره می‌کنیم و بعد از صاف کردن نیم کیلو از آن را جدا می‌کنیم.

شکر، پودرژلاتین و آب را مخلوط کرده و روی حرارت قرار می‌دهیم تا شکر و ژلاتین حل شوند در این مرحله آن را از روی حرارت برمی‌داریم. پوره آلبالو را به محلول شکر و ژلاتین اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم. بعد از سرد شدن کامل مواد، خامه قنادی فرم گرفته را با سایر مواد مخلوط می‌کنیم ، وانیل را افزوده و داخل قالب با گنجایش 5/1 لیتر می‌ریزیم و به مدت چهار تا پنج ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا ببندد. دسر را از یخچال درآورده و در ظرف مناسب برمی‌‌گردانیم و تزئین می‌کنیم.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-193.html

دسر ژلاتینی

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

استروژن کبابی

آموزش و نحوه درست کردن استروژن کبابی

آموزش و نحوه درست کردن استروژن کبابی

آموزش آشپزی


مواد لازم

ماهی استروژن                              300 گرم
پیاز                                              یک عدد
زعفران                                         یک قاشق غذاخوری
روغن زیتون                                    یک قاشق چایخوری
زنجبیل رنده شده                            کمی
پودر سیر                                       یک قاشق چایخوری
لیموترش                                       یک عدد
فلفل دلمه سبز                               یک عدد
شوید تازه                                      چند برگ
نمک و فلفل                                   به میزان لازم
کرفس                                         به میزان لازم
سس سویا                                   یک قاشق چایخوری

طرز تهیه

استروژن را به تکه‌های مساوی برش دهید. پیاز، کرفس و فلفل دلمه سبز را خلال کرده همراه با زعفران آب شده، روغن زیتون، سس سویا، پودر شیر، زنجبیل رنده شده، نمک و فلفل داخل یک ظرف مخلوط کنید و به تکه‌های استروژن بیفزایید، سبزی‌های خلال شده را هم به آن اضافه نمایید و به مدت دو ساعت داخل یخچال قرار دهید. بعد از گذشت این زمان می‌توانید آن را کباب کنید این کباب با سبزی‌های بخارپز یا پلو سرو می‌شود.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-191.html

سبزی پلو ماهی

  • atefeh rm