تفریحی

۱۰۱ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

قبله‏

احکامی در مورد قبله‏

احکامی در مورد قبله‏

مذهبی(لطفا برای اطلاع از احکام دینی خود فقط به این مطالب اکتفا نکنید و به مرجع تقلید خود رجوع کنید)

این مطالب از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) در این پست قرار داده شده است.
س : خواهشمندیم به سؤالات زیر پاسخ فرمایید:
 1. به استناد بعضی از کتاب‏های فقهی، گفته شده که در روزهای چهارم خرداد و بیست‌وششم تیر(1)  آفتاب به‌طور عمودی بر کعبه می‏تابد. آیا در این هنگام، تشخیص جهت قبله با نصب شاخص در زمانی که صدای اذان مکه بلند می‏شود، امکان دارد؟ اگر جهت قبله در محراب مساجد با جهت سایه شاخص اختلاف داشت، کدامیک صحیح‏تر است؟
 2. آیا اعتماد بر قبله نما صحیح است؟
ج: اعتماد بر شاخص یا قبله نما در صورتى که موجب اطمینان براى مکلّف شود، صحیح است و باید طبق آن عمل گردد، و در غیر این صورت مى‏توان بر اساس محراب مساجد و قبور مسلمین جهت قبله را تشخیص داد.
س : اگر شدت درگیری و جنگ مانع تعیین جهت قبله شود، آیا نماز خواندن به هر طرف صحیح است؟
ج: اگر گمانش به هیچ طرف نمى‏رود و وقت هم باشد بنا بر احتیاط، باید به چهار طرف نماز خوانده شود. ولى اگر وقت نباشد، به مقدار وسعت وقت به هر طرف که احتمال مى‏دهد قبله است، نماز بخواند.
س : اگر نقطه مقابل کعبه مکرّمه در طرف دیگر زمین مشخص شود به‌طوری که اگر خط مستقیمی از وسط زمین کعبه عبور کند و زمین را شکافته و از مرکز آن بگذرد، از سمت دیگر این نقطه بیرون آید، در این جا چگونه می‏توان رو به قبله ایستاد؟
ج: ملاک روبه قبله بودن این است که انسان از سطح کره زمین به طرف بیت عتیق باشد، یعنى از طرف سطح زمین رو به طرف کعبه که روى زمین در مکه مکرّمه ساخته شده است، بایستد. بنا بر این اگر انسان در یک نقطه‏اى از کره زمین باشد که اگر خطوط مستقیمى از چهار جهت آن مکان بر سطح کره زمین به طرف مکه مکرّمه ترسیم شود، از نظر مسافت با هم مساوى باشند، مخیر است براى قبله به هر طرف که خواست بایستد و نماز بخواند. ولى اگر مسافت خطوط در بعضى از جهت‏ها کمتر و کوتاه‏تر باشد به مقدارى که با آن، صدق عرفى رو به قبله بودن اختلاف پیدا کند، بر انسان واجب است جهت کوتاه‏تر را انتخاب کند.
س : اگر انسان در وضعیتی باشد که اصلاً جهت قبله را نداند و گمانش نیز به هیچ طرف نرود، وظیفه‏اش نسبت به نماز چیست، یعنی به کدام جهت نماز بخواند؟
ج: در مفروض سؤال بنا بر احتیاط باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر براى چهار نماز وقت ندارد، به هر اندازه که وقت دارد، نماز بخواند.
س : تشخیص قبله در قطب شمال و جنوب چگونه است و نماز چگونه خوانده می‏شود؟
ج: ملاک تعیین جهت قبله در قطب شمالى و جنوبى، تعیین کوتاه‏ترین خط از مکان نمازگزار از روى سطح زمین به طرف کعبه است، و پس از تعیین آن خط، باید به همان طرف نماز خواند.
س1- قبله یابى تنها به کمک قواعد علمى (جهت یابى یا روشهاى قبله یابى) چه حکمى دارد؟
س2- قبله یابى تنها به کمک قبله نما یا قطب نما چه حکمى دارد؟
ج1و2) اگر از قواعد علمى و یا قبله‌نما اطمینان به جهت قبله حاصل شود مانع ندارد و مى‌توان به آن اعتماد کرد.
س: اگر در نماز سهواً صورت به طرف چپ یا راست برگردد آیا نماز باطل است؟
ج) اگر التفات صورت فاحش نیست به گونه‌اى که تمام صورت به طرف راست و یا چپ برگردانده نشود، اشکال ندارد.
س: مى‌خواستم بدانم که در نماز انحراف از قبله تا چه حد مجاز است و به نماز لطمه‌اى نمى‌زند؟
ج) عالماً و عامداً نباید منحرف شود ولى اگر قبله را نداند و یا فراموش کند و از قبله منحرف شود و نماز بخواند و بعد متوجه شود، اگر به حدّ دست راست و یا دست چپ قبله نرسیده باشد (یعنى کمتر از 90 درجه باشد)، نمازش صحیح است.
س: اهمیت قبله در نماز چه قدر است و اگر در مکانى قرار داشتى که جهت قبله مشخص نبود و راهى براى یافتن آن هم وجود نداشت و بعد از خواندن نماز بعداً (چند روز بعد) متوجه شدى که جهت قبله اشتباه بوده باید چه کرد؟
ج) بطور کلّى کسى که هیچ راهى براى یافتن قبله ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمى‌رود، بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر عمداً برخلاف وظیفه عمل کرده و بعد هم متوجه شده به طرفى که نماز خوانده اشتباه بوده است، باید بنابر احتیاط نماز خود را اعاده نماید.
س: کسى که در حال اضطرار نمى‌تواند به طرف قبله نماز بخواند، آیا جهات غیر از قبله برایش یکسان است؟
ج) اگر جهت قبله را نمى‌شناسد، باید تحقیق کند تا با موازین شرعى جهت قبله را تشخیص دهد ولى اگر با این که جهت قبله را مى‌داند نمى‌تواند به جهت قبله نماز بخواند، باید به طرف یمین یا یسار به مقدارى که به 90 درجه نرسد نماز بخواند و مجزى است و با امکان منحرف شدن به کمتر از 90 درجه، انحراف تا حدّ 90 درجه یا بیشتر جایز نیست و نماز مجزى نیست و هر گاه در حالتى باشد که به هیچ نحو نتواند رو به قبله یا رو به نقطه نزدیک به قبله نماز بخواند به همان حال که هست نماز بخواند و صحیح و مجزى است و قضا ندارد.
س: به نظر حضرتعالى خواندن نماز جماعت استداره‌اى در مسجد الحرام صحیح است یا خیر؟
ج) نماز کسانى که پشت سر یا دو طرف امام ایستاده‌اند، صحیح است لکن نماز افرادى که روبروى امام قرار دارند، صحیح نیست.
س: به من گفته شده که در آمریکاى شمالى قبله به سمت شمال شرقى است. نظرتان در این باره چیست؟
ج) میزان در تشخیص قبله، خط امتدادى از جایگاه وقوف نمازگزار که بر روى کره زمین عبور کند و به کعبه معظمه برسد، مى‌باشد و تشخیص آن در هر مکانى با مکلف حاضر در آن مکان است که با ابزار علمى اطمینان بخش یا امارات شرعیه و یا شهادت شهود تشخیص دهد.
س: بنده در مسافرت‌هاى بین شهرى به قبله‌هاى سر راهى رستوران‌ها اعتماد ندارم و از قبله‌نما استفاده مى‌‌کنم، در یکى از مسافرتها قبله‌اى که من به سمت آن نماز مى‌‌خواندم با قبله اى که از قبل در نمازخانه رستوران مشخص شده بود اختلاف زیادى داشت و بنده نیز چون یقین داشتم که وظیفه اى نسبت به آگاه کردن بقیه مسافرها ندارم، حرفى نگفتم. آیا واقعاً بر گردن من حقى بوده است؟
ج) در فرض سؤال، شما وظیفه‌اى نسبت به دیگران ندارید.
س: شخصى در خانه‌اى زندگى مى‌‌کند و بدون تحقیق صحیح، رو به سمتى نماز مى‌‌خواند و بعد از گذشت مدتى معلوم مى شود که آن سمت اشتباه بوده، حالا وظیفه‌ این شخص نسبت به نمازهایى که خوانده چیست؟
ج) اگر با استناد به طریق معتبر شرعى قبله را شناسایى کرد و به سوى آن جهت نماز خواند، نمازهاى گذشته محکوم به صحت است هر چند در صورت کشف خلاف به مقدارى که معلوم شده باشد که نمازش پشت به قبله بوده، احتیاطاً باید قضا نماید.
س: آیا امروزه مى‌‌شود از قبله‌نما و یا خورشید، براى نشان دادن قبله استفاده کرد و چه قدر قابل اعتبارند؟
ج) اگر موجب اطمینان است، مانعى ندارد.
س: شخصى با فرض علم به جهت دقیق قبله، عمداً مقدارى به سمت راست یا چپ منحرف شده و نماز مى‌خواند نمازهاى او چه حکمى دارد؟
ج) اگر قبله را تشخیص داده، انحراف از آن ولو به مقدار کم صحیح نیست.
س: در مدرسه‌اى براى تعیین جهت قبله و ساخت محراب از قبله نماهاى مدرج موجود در کشور استفاده شده است اما برخى معتقدند اعتماد به قبله نماى فوق معتبر نبوده و مى‌‌بایستى به شاخص رجوع کرد. نظر معظم‌له در خصوص اعتبار قبله‌نما براى تعیین قبله چیست؟
ج) اگر اطمینان آور است، اعتماد به آن مانع ندارد.

احکامی در مورد قبله‏


اللهم عجل لولیک الفرج

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

آموزش و طرز تهیه برنج ایتالیایی

آموزش و طرز تهیه برنج ایتالیایی

آشپزی:در ایران برخی در برنامه عذایی خود هم از غذاهای سنتی و هم از غذاهای مدرن استفاده می کنند دستور پخت بعضی از غذاها از کشورهای دیگری وارد ایران شده اند.

مواد لازم

سینه مرغ یا فیله خلالی شده            250 گرم
اسفناج خرد شده                            500 گرم
هویج خلالی شده                           300 گرم
پیاز سرخ شده                               نصف پیمانه
ذرت                                             نصف پیمانه
محلول زعفران                                دو تا سه قاشق سوپخوری
قـارچ خرد شده                               300 گرم
برنج                                             چهار پیمانه
نمک، فلفل و ادویه                          به میزان لازم
نخودفرنگی و آبلیمو                         به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا پیاز سرخ شده را در تابه‌ای ریخته و کمی روغن به آن اضافه می‌کنیم. خلال‌های مرغ را به آن افزوده کاملا تفت می‌دهیم. سپس هویج را اضافه کرده، با مواد مخلوط نموده، بعد اسفناج را افزوده و به تفت دادن ادامه می‌دهیم تا مواد پخته و نرم شوند.
در ظرف دیگری قارچ‌ های خرد شده را به همراه کمی روغن و یک قاشق سوپخوری آبلیمو تفت داده تا آب قارچ کشیده شود. بعد قارچ‌ها را به همراه ذرت، نخودفرنگی، نمک، فلفل و ادویه به مواد اضافه کرده و مخلوط می‌نماییم. حالا حرارت را خاموش کرده، برنج را آبکش نموده و مواد را به همراه محلول زعفران لابه‌لای برنج ریخته و برنج را دم می‌گذاریم. بعد از 30 تا 40 دقیقه غذای ما آماده سرو می‌باشد.

آموزش و طرز تهیه برنج ایتالیایی

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

آشپزی

مواد لازم

نان تست چهار عدد
پنیر خامه‌ای یک بسته
نعنا و ریحان و نمک به میزان لازم
گوجه‌فرنگی ریزشده و خیار رنده شده از هر کدام یک عدد

تست پنیر و ریحان

تست پنیر و ریحان

طرز تهیه

ابتدا پنیر خامه‌ای را با چنگال له کنید. خیار رنده‌شده، نعنا و ریحان ریز شده را به آن اضافه نمایید. سپس مواد را با هم مخلوط کرده و نان تست‌ها را قالب بزنید. مقداری از مواد روی نان‌ها ریخته و روی آنها را با گوجه‌فرنگی نگینی‌شده تزئین کنید.

آموزش آشپزی

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

همبرگر سبزی

همبرگر سبزی

مواد لازم

تره ‌فرنگی خردشده یک پیمانه
کرفس رنده‌شده یک پیمانه
هویج رنده‌شده یک پیمانه
سیب‌زمینی رنده‌شده یک پیمانه
جعفری خردشده دو قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ دو عدد
پیاز رنده‌شده یک عدد
آرد سوخاری چهار قاشق سوپخوری
سیر رنده‌شده چهار حبه
نمک، زردچوبه، فلفل و روغن به میزان لازم
خیارشور و نان همبرگر به میزان لازم

همبرگر سبزی

همبرگر سبزی

طرز تهیه

همه مواد را با هم مخلوط می‌‌کنیم و ورز می‌‌دهیم تا چسبندگی پیدا کنند، سپس به اندازه گردو از آن برداشته و در روغن سرخ می‌‌کنیم، پس از حاضر شدن آن را با نان همبرگر و خیارشور سرو می‌‌کنیم.

آموزش و طرز تهیه ساندویچ همبرگر

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

گریل ساندویچ مرغ

مواد لازم

سینه‌ مرغ چهار عدد

زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری

پیاز یک عدد

آبلیمو یک قاشق مرباخوری

کلم بروکلی پخته شده دو پیمانه

قارچ تفت داده شده 100 گرم

گوجه گیلاسی یک پیمانه

ساقه رزماری و نان حجیم به میزان لازم

نمک، فلفل، ادویه و روغن زیتون به میزان لازم

طرز تهیه

سینه‌ مرغ را با زعفران، پیاز، آبلیمو و کمی روغن زیتون و نمک مزه دار کرده و در یخچال سه ساعت استراحت دهید. بعد از یخچال در آورده و سینه‌ها را کمی بکوبید. تابه را داغ کرده اول نان‌های برش زده را کمی روغن زده و در تابه قرار دهید وسپس سینه مرغ را درون تابه سرخ کرده بعد از 3 الی4 دقیقه برگردانده و طرف دیگر را کباب کرده آنها را اریب برش بزنید. اول سبزی‌ها و سپس مرغ‌ها را قرار داده و با ساقه‌هایی از رزماری تزیین کنید.

آموزش و طرز تهیه ساندویچ مرغ

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

کوفته ریحـان

کوفته ریحـان

مواد لازم

برنج پخته شده - 100 گرم
گوشت چرخ کرده گوساله - 400 گرم
سبزی ریحان خرد شده - 150 گرم
تخم‌مرغ - یک عدد
آرد نخودچی - دو قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل - به میزان لازم
روغن برای سرخ کردن - به میزان لازم
مواد لازم برای سس کوفته:
پیاز خرد شده - دو عدد
رب گوجه‌فرنگی - دو قاشق غذاخوری
سیر - دو حبه
پیازچه - سه شاخه خرد شده
آبلیمو - پنج قاشق غذاخوری
روغن - به میزان لازم


آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی


طرز تهیه 

کـوفته ریحـان

کـوفته ریحـان

 ابتدا گوشت چرخ‌کرده را با سبزی خرد شده، تخم‌مرغ و آرد نخودچی مخلوط می‌کنیم و همراه با برنج پخته شده به مدت 15 دقیقه خوب ورز می‌دهیم یا 40 بار گوشت را به کف ظرف می‌زنیم تا خوب چسبندگی پیدا کند. بعد به اندازه یک گردو از این مخلوط برمی‌داریم و به شکل بیضی درمی‌آوریم و در روغن خوب سرخ می‌کنیم. در آخر کوفته‌ها را در سس می‌خوابانیم تا آب کوفته‌ها گرفته شود.

طرز تهیه سس کوفته

 ابتدا پیاز را نگینی خردکرده و در تابه‌ای سرخ می‌کنیم تا حدی که طلایی شود. پیازچه و سیر را اضافه می‌کنیم، وقتی خوب تفت خورد رب را اضافه کرده و تفت می‌دهیم. دو لیوان آب اضافه می‌کنیم، وقتی آب‌جوش آمد کوفته‌ها را داخل آن قرار می‌دهیم.در ظرف را باز می‌گذاریم تا بجوشد تا حدی که در آخر یک لیوان آب باقی بماند.

نکته :در پخت انواع کوفته‌ها نباید در ظرف گذاشته شود چون باعث وا رفتن کوفته‌ها می‌شود.آب لیمو را در آخر اضافه می‌کنیم 10 دقیقه قبل از سرو غذا. می‌توانید در تهیه این غذا از برنج گرد یا اگر در دسترس نداشتید خرده برنج استفاده کنید.

آموزش و طرز تهیه کوفته تبریزی

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

آش غلغل

آش غلغل

آش قُلقُل از سوپ های محلی شوشتر محسوب شده که بسیار خوشمزه و مفید می باشد.

مواد لازم

سر دست گوساله 500 گرم

پیاز متوسط 1 عدد

لپه باقالی 100 گرم

گندم پوست کنده  150 گرم

برنج 50 گرم

لوبیا قرمز  100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

نخود 100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

لوبیا چشم بلبلی 100 گرم (12 ساعت در آب بخوابانید)

عدس  100 گرم (24 ساعت در آب بخوابانید)

نعنا و سیر داغ

نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز

پیاز داغ

زردچوبه، پودر لیموعمانی یک قاشق سوپخوری


آموزش تهیه آش رشته

آش غلغل

آش غلغل

طرز تهیه

برنج و گندم را با مقداری آب روی حرارت قرار می ‏‏‌دهیم تا کاملا پخته و نرم شود.سپس گوشت را با 1 عدد پیاز خام و مقداری آب روی حرارت قرار دهید تا کاملا پخته شود.حبوبات را که از شب قبل خیس کرده‌‏اید به ترتیب پخت، اول نخود را بپزید کمی که نیم ‏پز شد لوبیا قرمز و لوبیا چشم ‏بلبلی را اضافه کنید و بعد از آن که نیم ‏پز شدند لپه باقالی را به همراه عدس اضافه کنید تا زمانی که کاملا پخته شوند.

گندم و برنج پخته شده را به حبوبات اضافه نموده و با گوشت کوب‌ یا هر وسیله‌ی دیگری که می‌توانید، کمی حبوبات را نرم کنید.در این زمان روغن را داغ کنید و زردچوبه و فلفل را تفت داده به آش اضافه کنید.

گوشت را از ظرف خارج کنید و آن را بکوبید یا ریش ریش کنید و داخل آش بریزید. آب گوشت را نیز به همراه پودر لیمو عمانی در آش ریخته و اجازه دهید تا آش شما کاملا جا افتاده و لعاب‌دار شود. روی آش را با فلفل و پودر لیمو عمانی و کمی نعنا داغ و پیاز داغ تزیین نمایید.

آموزش تهیه آش رشته

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

اشکنه با رب انار

مواد لازم

رب انار  قدری
شکر  قدری
پیاز  3 عدد
روغن  150 گرم
شنبلیله  1 قاشق سوپخوری
تخم مرغ  4 عدد
آرد سفید  2 قاشق سوپخوری
زردچوبه  1 قاشق سوپخوری
فلفل  قدری
نمک  قدری

طرز تهیه

پیاز را خرد کرده با روغن در حرارت ملایم سرخ میکنیم تا طلائی شود آرد و شنبلیله را در پیاز سرخ کرده کمی سرخ میکنیم در صورت مصرف زرد چوبه آنرا اضافه می نمائیم ، بعد 3 تا 4 لیوان آب داخل آن میریزیم میگذاریم مایه چند جوش بزند باندازه کافی بآن نمک و فلفل میزنیم تخم مرغها را در ظرفی میشکنیم . با کمی نمک مخلوط میکنیم و کم کم در مایه اشکنه میریزیم ، مرتب بهم میزنیم تا تخم مرغها یکجا بسته نشوند بعد از 2 تا 3 جوش اشکنه را در ظرف میشکنیم .
بعد به آن کمی رب انار یا آب انار اضافه میکنیم ، باین اشکنه هم میشود کمی شکر اضافه کرد .

طرز تهیه و آماده سازی رب انار

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

ناکام گذاشتن حمله داعش

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پیشمرگ‌های کرد عراق با حمایت هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا توانسته‌اند بزرگترین حمله نیروهای گروه تروریستی داعش طی پنج ماه گذشته را با شکست مواجه کرده و تلفات سنگینی را به آنها وارد کنند. حملات تروریستهای داعش از چند محور در اطراف شهر موصل در شمال عراق در روز چهارشنبه آغاز شد و تا بامداد پنجشنبه به طول انجامید.

اخبار داعش

به گزارش منابع نظامی آمریکا، در جریان این حملات، هواپیماهای ائتلاف بین‌المللی به حمایت از پیشمرگ‌های کرد، نیروهای داعش را هدف بمباران قرار دادند. در این عملیات، حدود یکصد و هشتاد تن از تروریستهای داعش از پای درآمدند و نیروهای کرد نیز از کشته شدن شماری از افراد خود خبر داده‌اند.

هدف حملات روز چهارشنبه داعش، مواضع پیشمرگ‌های کرد عراق در نزدیکی موصل بود و تروریستهای داعش به منظور تصرف این مواضع به اسلحه نیمه سنگین، اتومبیل‌های بمب‌گذاری شده، راکت و بولدوزرهای زرهی مسلح بودند.

این حملات در پنج محور در مناطقی واقع در شمال غرب اربیل، مرکز کردستان عراق صورت گرفت و به گفته شورای امنیت منطقه‌ای کردستان، تروریستها با استفاده از تعدادی اتومبیل بمب‌گذاری شده، عملیاتی تهاجمی را آغاز کردند.

از جمله نقاطی که هدف حمله قرار گرفت، منطقه بعشیقه در نزدیکی موصل بود که واحدهای نظامی ترکیه اخیرا به بهانه آموزش واحدهای کرد عراقی وارد آن شدند.

به گزارش بی.بی.سی، منابع کانادایی هم گفته‌اند که در جریان درگیری‌های چهارشنبه و پنجشنبه، هواپیماهای نیروی هوایی این کشور در یک رشته عملیات علیه نیروهای داعش شرکت داشتند. به گفته این منابع، مستشاران واحد ویژه ارتش کانادا هم که برای آموزش پیشمرگ‌های کرد در منطقه به سر می‌برند در زمینه هدایت آتش پیشمرگ‌ها به آنان کمک کردند.

به گفته سخنگوی ارتش آمریکا، حملات روز چهارشنبه "سنگین‌ترین" عملیات تهاجمی داعش از تابستان به بعد بود اما پیشمرگ های کرد توانستند این حمله را با وارد کردن تلفات سنگین به این تروریستها دفع کنند.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات با مقامات کردستان عراق گفت، موافقت کرده است تجهیزات و تسلیحات جدیدی را در اختیار نیروهای کرد قرار دهد. به گفته مقامات نظامی آمریکا، این وسایل برای تجهیز دو تیپ کامل کافی است. وی همچنین گفت که در دیدار با مقامات کردستان عراق، آینده جنگ به خصوص نقش پیشمرگ‌های کرد در محاصره و بازپس گیری موصل مورد بررسی قرار گفت.

یکی از نظامیان ارشد آمریکایی در عراق گفته است که احتمال دارد که هدف از حمله روز چهارشنبه داعش، ایجاد اختلال در طرح‌های عملیاتی برای بازپس گیری موصل بوده باشد. شهر موصل، از شهرهای مهم عراق، تابستان سال گذشته توسط تروریستهای داعش تصرف شد.

داعش

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

کباب ماهی سنگسر

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی


مواد لازم کباب ماهی سنگسر برای 4 نفر :

 

ماهی سنگسر -------------------------------- 5-6 تکه 100 گرمی پاک شده

گوجه فرنگی ----------------------------------- 8- 10 عدد متوسط

سیر -------------------------------------------- 10 حبه

روغن زیتون ------------------------------------ 3 قاشق غذا خوری

جعفری تازه ساطوری شده -------------------- یک استکان

شوید ، ریحان و نعناع خشک ------------------ روی هم 1 قاشق غذا خوری

نمک ، فلفل ، آویشن -------------------------- روی هم 1 قاشق غذا خوری

آبلیمو ------------------------------------------ نصف استکان

زعفران دم کرده -------------------------------- 2 قاشق غذا خوری

کره --------------------------------------------- 25 گرم

 

 

 

طرز تهیه سس ها :

 

1- سس اولیه برای مزه دار کردن ماهی :

 

گوجه فرنگی و سیر را میکس کنید تا کاملا یک دست شود و به ترتیب روغن زیتون ، سبزی های خشک، نیمی از آبلیمو ، نیمی از زعفران ، نمک و فلفل و آویشن را به مخلوط اضافه کنید و دوباره مواد را میکس کنید . بعد جعفری را به سس اضافه کنید و با چنگال سس را هم بزنید تا مواد مخلوط شوند .

از این مخلوط به اندازه یک استکان بردارید و کنار بگذارید .

 

در یک ظرف لبه دار نسبتا گود تکه های ماهی سنگسر را بچینید و سس آماده را روی آنها بریزید . طوری که تمام سطح ماهی درون سس باشد روی ظرف را یک کیسه تمیز بکشید و بگذارید دو ساعت در یخچال بماند تا کاملا مزه دار شود .

 - سس دوم برای جلوگیری از خشک شدن ماهی هنگام کباب کردن :

 

در یک کاسه ، کره را که قبلا به دمای محیط رسیده است به طریقه بن ماری آب کنید و باقیمانده زعفران را با آن مخلوط کنید و با  آبلیمو خوب هم بزنید . ( این مخلوط هنگام کباب کردن ماهی برای جلوگیری از خشک شدن آن استفاده میشود )

 

 

3 - سس سوم هنگام سرو  غذا :

 

همان یک استکان که از سس اول جدا کرده بودید !

 

 

روش کباب کردن ماهی :

 

اگر خواستید غذا را همراه پلو سرو کنید طی زمان مزه دار شدن ماهی فرصت مناسبی است تا پلو را آماده کنید . معمولا انواع ماهی با سبزی پلو  سرو میشوند .

 

بعد از اینکه ماهی ها مزه دار شدند ، آنها را از داخل سس بیرون بیاورید و بدون اینکه آنها را بشوئید روی آنها را تمیز کنید تا سس روی آنها باعث سوختن و  خام ماندن گوشت ماهی نشود .

 

اگر ماهی را روی آتش کباب میکنید تکه ها را داخل توری مخصوص کباب کردن ماهی بگذارید و روی آتش کباب کنید .

ولی بهتر است از انواع کباب پز برقی ( یا گازی ) برای تهیه این نوع کباب استفاده کنید تا مطمئن شوید ماهی ها ( در واقع کباب ها ) کاملا مغز پخت شده اند .

 

برای این روش بهتر است کباب پز را نیم ساعت قبل از شروع به کباب کردن ماهی ها روشن کنید و بگذارید تا کاملا داغ شود . بعد ماهی ها را روی آن بچینید .

با استفاده از این روش حدود یک ساعت زمان کافی است تا هر دو روی ماهی  کاملا برشته شود .

 

هنگام کباب شدن ماهی ، با یک قلموی تمیز ، چند بار روی ماهی ها را با سس شماره 2 پوشش دهید تا ماهی ها هنگام کباب شدن خشک نشوند . {هر وقت احساس کردید که ماهی هنوز نپخته ولی پوست روی آن در حال زیادی برشته شدن ( سوختن ) است این کار را انجام دهید }

 

منتظر نمانید تا یک روی کباب کاملا برشته شود و بعد ماهی را برگردانید . هر چند دقیقه یک بار ماهی را برگردانید تا کباب کاملا مغز پخت شود . این به دلیل لطافت گوشت ماهی است و چربی و رطوبت کمی که دارد . اگر صبر کنید تا یک روی ماهی کاملا برشته شود و بعد آن را برگردانید رطوبت ماهی کاملا کشیده میشود و ماهی خشک میشود ولی مغز آن خام میماند .

 

 

بعد از کباب شدن ماهی ها پلو را در ظرف مناسب بکشید و کباب ها را روی آن بچینید و همراه سس شماره 3 سرو کنید .

میتوانید این کباب را بدون پلو هم میل کنید .

بهتر است هنگام طبخ ماهی ( به هر روشی ) پوست ماهی را از آن جدا نکنید . به دلیل اینکه پوست ماهی نوعی محافظ برای گوشت لطیف آن است و از سوختن زود هنگام و خام ماندن گوشت آن جلو گیری میکند .

 

از این روش میتوانید برای کباب کردن انواع مختلف ماهی نیز استفاده کنید . ماهی هایی که به طور معمول برای کباب کردن استفاده میشوند شامل ماهی شیر ، اوزون برون و قزل آلا است . البته روشهای مختلفی برای کباب کردن ماهی وجود دارد . ولی خوب این روش نیز در کنار سایر روشها میتواند به عنوان  تنوع ، در برنامه غذایی شما جایی داشته باشد .

 

طعم این کباب یک طعم بسیار خاص و جدید است که به دلیل استفاده از سیر و انواع سبزی معطر بسیار سلیقه ای است . در ضمن  سبک تهیه این کباب نیز از اختراعات شخص خاله خانم است !

در نتیجه بهتر است قبل از تهیه این خوراک، به این نکته توجه کنید که ممکن است بعضی از افراد خانواده این طعم جدید را نپسندند .

آموزش و طرز تهیه سبزی پلو با ماهی

  • atefeh rm