تفریحی

۴۷ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آموزش و نحوه درست کردن پیتزا شیکاگو

آموزش و نحوه درست کردن پیتزا شیکاگو

آموزش آشپزی

مواد لازم

گوجه فرنگی پوست کنده و خرد شده                       2 عدد
پنیر موتزارلا                                                       250 گرم
پنیر پیتزای رنده شده                                           150 گرم
پنیر پارمسان                                                     3 قاشق غذا خوری
سیر له شده                                                     دو حبه
سوسیس ایتالیایی یا کوکتل کباب شده و خرد شده     150 گرم
فلفل دلمه خرد شده                                           1 عدد
روغن زیتون                                                       3 قاشق غذا خوری
پودر ریحان یا پونه یا آویشن                                    به مقدار دلخواه
سس کچاپ                                                      به مقدار لازم
خمیر پیتزا                                                         400 گرم

طرز تهیه

ابتدا خمیر پیتزا را با وردنه نازک نمایید.ظرف چدنی یا قالب مخصوص پیتزا که حداقل 8 سانتیمتر لبه دارد را برداشته و سطح داخلی آن را به طوری که تمام لبه های ظرف پوشش داده شوند با خمیر پیتزا بپوشانید و اضافه خمیر را از لبه ظرف ببرید.
سطح داخل خمیر را با 2 تا 3 قاشق سس کچاپ بپوشانید.سپس 100 گرم پنیر موتزارلا کف قالب بریزید.سوسیس و گوجه فرنگی را در یک لایه بریزید .روی سوسیس و گوجه فرنگی را با 150 گرم پنیر موتزارلا پوشش دید.
فلفل دلمه ای خرد شده،سیر له شده را روی پنیر موتزرالا ریخته و کل سطح پیتزا را با پنیر پیتزای رنده شده بپوشانید.
روی سطح پنیر پیتزا را کاملا با سس کچاپ بپوشانید و نمک و فلفل و آویشن را بر روی سطح سس بپاشید و در آخر 3 قاشق پنیر پارمسان رنده شده را روی سطح سس بریزید.
پیتزا را در فر با حرارت 180 در جه سانتیگراد قرار دهید و هنگامی که خمیر آن طلایی رنگ شد از داخل فر پیتزا را خارج نمایید(تقریبا 30 دقیقه).بعد از خارج کردن پیتزا شیکاگو از فر آن را برش زده و 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون روی آن بریزید و سرو نمایید.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-175.html

پیتزا

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

آموزش و طرز تهیه مرغ سرخ کرده با گوجه فرنگی

آموزش و طرز تهیه مرغ سرخ کرده با گوجه فرنگی

آموزش آشپزی

مواد لازم

گوجه فرنگی                                1 پیمانه
شکر قهوه ای                               1 قاشق سوپخوری
پولنتا                                          4/3 فنجان  (غذای خوراکی به سبک ایتالیایی تشکیل شده از آرد ذرت و یا آرد نرم در آب جوش)
آرد                                            2/1 فنجان
آبدوغ (دوغ پس از گرفتن کره)           4/1 فنجان
سینه مرغ بدون پوست و استخوان      4 تکه
اسفناج                                       250 گرم

طرز تهیه

گوجه فرنگی‌ها را با چاقو شکاف دهید روی آن شکر قهوه‌ای پاشیده و در ماکرویو قرار دهید. حدود 3 دقیقه و یا تا موقعی که پوست آن از هم پاشیده شده و گوجه فرنگی‌ها نرم شوند. آنها را هم بزنید و جدا آن را کنار بگذارید.
در یک ماهی‌تابه 5/2 فنجان آب همراه با 1 قاشق چای خوری نمک ریخته تا به جوش آید، سپس پولنتا را در آن قرار داده حرارت را کم کنید و گاهی اوقات آن را هم بزندید و برای 5 دقیقه آن را بپزید.
در ظرف کم عمقی آرد را با 2/1 قاشق چای خوری نمک و فلفل مخلوط کرده و به آن آبدوغ را اضافه کنید، سپس مرغ‌ها را درون آن بغلتانید و سپس 3 قاشق سوپخوری روغن در یک ماهی‌تابه ریخته و با حرارت ملایم، آن‌ها را در 4 دقیقه و یا تا وقتی که صورتی شود سرخ کنید.اسفناج‌ها را بپزید و در بشقاب سروتان به همراه بقیه مواد تهیه شده قرار دهید.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-176.html

طرز تهیه مرغ

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

آموزش و طرز تهیه آش حبوبات جوانه دار

آموزش و طرز تهیه آش حبوبات جوانه دار

آشپزی

مواد لازم

جوی پوست‌کنده                                         یک پیمانه
عدس                                                      3/4 پیمانه
بلغور جو                                                    1/2 پیمانه
ماش                                                       3/4 پیمانه
برنج                                                         1/2 پیمانه
سبزی آش همراه با سیر                               1/5پیمانه
نخود، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی از هرکدام               1/2پیمانه
گوشت گوسفندی با قلم                                250 گرم
پیاز داغ                                                     1/2پیمانه
زردچوبه، نمک و فلفل                                    به میزان لازم
روغن، سیرداغ و نعنا داغ                               به میزان لازم

طرز تهیه

جوی پوست‌کنده، بلغور و برنج را از شب قبل خیسانده و جو را همراه حبوبات جوانه‌دار به غیر از ماش و عدس (نخود، لوبیا قرمز و لوبیاچیتی) با حرارت ملایم می‌پزیم تا جوانه‌ها آسیب نبینند، همزمان ماش، عدس، بلغورجو و برنج را نیز با هم می‌پزیم. در این مرحله حبوبات پخته شده و سبزی‌ها را مخلوط کرده و یک قاشق چایخوری زردچوبه، نمک و فلفل به آش افزوده و مقداری پیازداغ به آش می‌افزاییم آن‌گاه گوشت پخته شده را کوبیده و به آن‌ها اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم تا بپزد. سپس مقداری سیر و نعناداغ نیز در این مرحله اضافه می‌کنیم.

نکته: هنگامی که گوشت و آب آن را به آش اضافه می‌کنیم باید مواظب باشیم که آش ته نگیرد. ضمنا در غذاهای حاوی جو بهتر است نمک در پایان غذا اضافه شود تا غذا ته نگیرد.

طرز تهیه حبوبات جوانه‌دار

حبوبات را 24 ساعت خیسانده و در این مدت آب حبوبات را پنج ساعت یک‌بار عوض می‌کنیم تا حبوبات بو نگیرد.بعد از 24 ساعت حبوبات را میان پارچه‌ای نخی تمیز قرار داده و درون آب‌کش می‌گذاریم و روزی سه تا چهار سبد را زیر آب گرفته تا حبوبات خیس بمانند.

بعد از سه تا چهار روز حبوبات جوانه‌دار آماده ‌می‌باشند.

نکته: ماش و عدس بعد از ده ساعت درون پارچه قرار می‌گیرند.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-177.html

آش رشته

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

دمی بادمجان

دمی بادمجان

( کیک کشک بادمجان )



مواد لازم


? سیب زمینی متوسط : 4 عدد,
? بادمجان متوسط : 4عدد,
? گوجه فرنگی درشت : 4 عدد,
? پیاز : 2 عدد,
? فلفل دلمه ای : 2 عدد,
? گوشت چرخ کرده : 300 گرم,
? برنج : 400 گرم,
? روغن : 80 گرم


طرز تهیه


برنج را به مدت دو ساعت با آب و نمک خیس می کنیم ، پیازها را ریز خرد کرده و تفت می دهیم بعد از طلایی شدن پیازها کمی زردچوبه و گوشت چرخ کرده را نیز به آن اضافه می کنیم تا سرخ شود. سیب زمینی ها و بادمجان ها را نیز ریز خرد می کنیم و جداگانه تفت می دهیم. سپس برنج را شسته در ظرفی مناسب می ریزیم ،گوجه ها را ریز خرد می کنیم و یا رنده می کنیم ،فلفل ها را نیز ریز خرد کرده ، و تمام مواد را به برنج اضافه می کنیم.نمک و فلفل نیز به میزان لازم به انها افزوده و در ظرف آب می ریزیم به طوری که آب روی تمامی مواد قرار بگیرد ،ظرف را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب بجوشد در این مدت چند بار مواد را از زیر به رو هم بزنید تا مواد ته نشین نشود بعد از این که آب غذا جمع شد ،حرارت را کم کرده و دم کنی می گذاریم تا برنج دم بکشد.

( کیک کشک بادمجان


  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

خورش موتنجن ( گیلان )

( رب انار )


موادلازم برای 6 تا 7 نفر:
1- مرغابی یا مرغ = یک عدد
2- مغز گردو = نیم کیلو
3- قیسی = 400 گرم
4- کشمش = 200 گرم
5- رب انار ترش یا ملس = 3 قاشق غذاخوری
6- شکر = 2 قاشق غذاخوری
7- دارچین و نمک و فلفل = به مقدار کافی

طرزتهیه:

مغز گردوی سائیده شده را با مرغابی ای که تمیز کرده و شسته ایم با دو سه لیوان آب می گذاریم چند ساعت با حرارت ملایم بپزد تا مغز گردو به روغن بیفتد. بعد آب انار را در کمی آب حل کرده به آن اضافه می کنیم. قیسی را شسته و هسته آنرا جدا نموده و کشمی را هم دم گرفته و تمیز نموده می شوئیم. قیسی و کشمش را با کمی روغن تفت می دهیم. بعد از این که مرغابی پخت، قیسی و کشمش و دارچین و نمک و فلفل را به خورش اضافه کرده می گذاریم با هم کمی جوش بخورد و جا بیفتد. چون معمولا رب انار شمال ترش است یکی دو قاشق شکر نیز به غذا اضافه می کنیم . این خورش تقریبا شیرین و کم آب و  به غلظت فسنجان است

( رب انار

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

شیرینی خانگی

آموزش و نحوه درست کردن شیرینی خانگی

آموزش و نحوه درست کردن شیرینی خانگی

آشپزی

مواد لازم

پودر قند                                         250 گرم
کره آب‌شده                                     250 گرم
زرده تخم‌‌مرغ                                     دو عدد
هل ساییده‌شده                                یک قاشق مرباخوری
وانیل                                              1/8 قاشق چایخوری
زعفران آب‌کرده                                  به میزان لازم
سیاه‌دانه و پودرپسته                          به میزان لازم
آرد گندم، برنج و نخودچی                     به میزان لازم

طرز تهیه

کره را در یک ظرف روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم تا دوغ کره از بین برود این کار باعث لطیف‌تر شدن شیرینی می‌گردد. بعد از خنک شدن کره پودرقند را به آن اضافه کرده و با همزن آن‌قدر می‌زنیم تا رنگ آن شکری شود و به طوری که پره‌های همزن روی مواد جا بیندازد. زرده تخم‌مرغ، وانیل و هل ساییده شده را اضافه کرده و باز با همزن آن‌قدر هم می‌زنیم که زرده محو گردد. سپس مواد به دست آمده را به سه قسمت تقسیم کرده و به هر کدام جداگانه از آردهای ذکر شده می‌افزاییم.
ابتدا با نوک انگشتان دست آرد و مواد را مخلوط می‌کنیم تا جذب یکدیگر شود و خمیر به دست نچسبد. 15 دقیقه به خمیر استراحت می‌دهیم و بعد آن را روی سطحی صاف با وردنه باز کرده و با قالب‌های ریز، قالب می‌زنیم و در سینی گالوانیزه مخصوص فر چیده و در طبقه وسط فر به مدت 10 الی 15 دقیقه با حرارت 350 درجه سانتیگراد حرارت می‌دهیم.
به خمیر گندم می‌توان زعفران آب‌کرده اضافه کرد تا شیرینی زعفرانی هم داشته باشیم.
با زعفران آب‌کرده، سیاه‌دانه و پودرپسته روی شیرینی‌ها را تزئین می‌کنیم.

نکته :

با توجه به ظریف بودن این نوع شیرینی باید حتما آرد را از پارچه حریر رد کنیم تا سبوس و هرگونه زبری آرد گرفته شود و آرد بسیار نرمی به دست آید.
شیرینی ریز را بعد از سردشدن از سینی جدا می‌کنیم تا له و خرد نشود.

لینک مستقیم: http://mihangram.com/ashpazi-174.html

شیرینی خانگی

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

نماز حضرت رسول الله (ص) و امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

نماز حضرت رسول الله (ص) و امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)

مذهبی

این مطلب منتخب مفاتیح الجنان می باشد.

نماز حضرت رسول الله (ص)

سید ابن طاووس رحمة اللّه به سند معتبر از حضرت رضا علیه السّلام روایت کرده که از آن حضرت درباره نماز حضرت جعفر طیار رحمة اللّه پرسیدند.
حضرت فرمود: چرا از نماز حضرت رسول غافلى؟ شاید رسول خدا صلى اللّه علیه و آله نماز جعفر را بجا نیاورده باشد و شاید جعفر نماز رسول خدا صلى اللّه علیه و آله را نخوانده باشد.

سؤال کننده عرضه داشت: یابن رسول اللّه! نماز پیامبر را به من بیاموز! حضرت فرمود:

دو رکعت نماز مى خوانى؛در هر رکعت یک مرتبه سوره» حمد «و پانزده مرتبه سوره «انا انزلناه» و در رکوع و پس از سر برداشتن، و در سجده اوّل و بعد از آن و در سجده دوّم و پس از آن در هر یک پانزده بار سوره «انّا انزلناه» را مى خوانی آنگاه تشهّد خوانده و سلام مى دهى.

چون فارغ شوى بین تو و خدا گناهى نمیماند جز آنکه آمرزیده شود، و هر حاجتى که از حق تعالى بخواهى روا خواهد شد، و پس از آن این دعا را مى خوانى:

لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ رَبُّنَا وَ رَبُّ آبَائِنَا الْأَوَّلِینَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ إِلَهاً وَاحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ لا نَعْبُدُ إِلّا إِیَّاهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ وَحْدَهُ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَ نَصَرَ عَبْدَهُ وَ أَعَزَّ جُنْدَهُ وَ هَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ فَلَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ أَنْتَ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ فِیهِنَّ فَلَکَ الْحَمْدُ [وَ لِلَّهِ الْمُلْکُ وَ الْحَمْدُ] وَ أَنْتَ قَیَّامُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ وَ مَنْ فِیهِنَّ فَلَکَ الْحَمْدُ وَ أَنْتَ الْحَقُّ وَ وَعْدُکَ الْحَقُّ [حَقٌ ] ،

شایسته پرستشى جز خدا نیست، پروردگار پدران نخستین ما شایسته پرستشى جز خدا نیست، پرستیده یکتا و ما تنها به فرمان او هستیم.
شایسته پرستشى جز خدا نیست، جز او را نمى پرستیم، و دینمان را براى او خالص مى کنیم، گرچه مشرکان را خوش نیاید، معبودى جز خدا نیست، یکتا، یگانه و بى همتاست، به وعده خویش وفا کرد، و بنده خود را یارى کرد، و سپاهش را نیرومند ساخت و به تنهایى همه دشمنان را گریزاند و تار و مار ساخت، فرمانروایى و ستایش تنها شایسته اوست و او بر هر چیز تواناست، خدایا تویى! نور آسمان ها و زمین و هر که در آنهاست، پس ستایش تنها براى توست.
و تویى برپادارنده آسمان ها و زمین و هرکه در آنهاست، پس ستایش تنها تو را سزاست، و تو حقىّ و وعده ات حق

وَ قَوْلُکَ حَقٌّ وَ إِنْجَازُک حَقٌّ وَ الْجَنَّةُ حَقٌّ وَ النَّارُ حَقٌّ [وَ أَنْتَ الْحَقُ ] اللَّهُمَّ لَکَ أَسْلَمْتُ وَ بِکَ آمَنْتُ وَ عَلَیْکَ تَوَکَّلْتُ وَ بِکَ خَاصَمْتُ وَ إِلَیْکَ حَاکَمْتُ یَا رَبِّ یَا رَبِّ یَا رَبِّ اغْفِرْ لِی مَا قَدَّمْتُ وَ أَخَّرْتُ وَ أَسْرَرْتُ وَ أَعْلَنْتُ أَنْتَ إِلَهِی لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی وَ ارْحَمْنِی وَ تُبْ عَلَیَّ إِنَّکَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ .

و گفتارت حق و عملت حق و بهشتت حق و دوزخت حق است.
بار خدایا تنها به فرمان تو و به تو ایمان آوردم، و بر تو توکلّ کردم، و به خاطر تو (با بدان) دشمنى کردم، و تنها به سوى تو دادخواهى نمودم.
پروردگارا پروردگارا پروردگارا! ببخش گناهانى را که پیش از این مرتکب شده ام و پس از این مرتکب مى شوم و آنچه پنهان و آشکار انجام داده ام، همه را خداى من! هیچ شایسته پرستیده شدنی جز تو نیست.
درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد! و مرا بیامرز و به من مهرورز و توبه ام را بپذیر، همانا تنها تویى بسیار توبه پذیر مهربان.

علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده: این نماز از نمازهاى مشهور است و سنّى و شیعه آن را در کتابهاى خود روایت کرده اند و برخی این نماز را از نمازهاى روز جمعه شمرده اند ولى از روایت این نکته به دست نمى آید و ظاهراً در دیگر روزها هم می توان آن را بجا آورد و نیز از جمله آن نمازها «نماز امیر المؤمنین علیه السّلام» است.

نماز حضرت امیرالمومنین(ع)

شیخ و سیّد از امام صادق علیه السّلام روایت کرده اند: هرکه از شما نماز امیر المؤمنین علیه السّلام را بخواند، از گناهان پاک گردد، همچون روزی که از مادر زاده شده و حاجاتش در پیشگاه حق برآورده شود.

این نماز چهار رکعت است: در هر رکعت یک بار سوره «حمد» و پنجاه بار «قل هو اللّه احد»

تلاوت شود، و چون از نماز فارغ شود این دعا را بخواند که تسبیح آن حضرت است:

سُبْحَانَ مَنْ لا تَبِیدُ مَعَالِمُهُ سُبْحَانَ مَنْ لا تَنْقُصُ خَزَائِنُهُ سُبْحَانَ مَنْ لا اضْمِحْلالَ لِفَخْرِهِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْفَدُ مَا عِنْدَهُ سُبْحَانَ مَنْ لا انْقِطَاعَ لِمُدَّتِهِ سُبْحَانَ مَنْ لا یُشَارِکُ أَحَدا فِی أَمْرِهِ سُبْحَانَ مَنْ لا إِلَهَ غَیْرُهُ پس دعا کند بعد از این و بگوید یَا مَنْ عَفَا عَنِ السَّیِّئَاتِ وَ لَمْ یُجَازِ بِهَا ارْحَمْ عَبْدَکَ یَا اللَّهُ نَفْسِی نَفْسِی أَنَا عَبْدُکَ یَا سَیِّدَاهْ أَنَا عَبْدُکَ بَیْنَ یَدَیْکَ أَیَا رَبَّاهْ،

پاک و منزّه است آن که نشانه هاى وجودش نابود نشود، پاک و منزّه است آن که از خزانه هایش کاسته نگردد، پاک و منزّه است آن که فخرش را فروپاشى نباشد، پاک و منزّه است آن که آنچه نزد اوست پایان نیابد، پاک و منزّه است آن که دورانش به سر نرسد، پاک و منزّه است آن که هیچکس را در کارش شرکت ندهد، پاک و منزّه است آن که شایسته پرستشى جز او نیست.
پس از این تسبیح دعا کند و بگوید: اى آن که درگذرى از بدیها، و به آنها کیفر نکنى! اى خدا! بر بنده ات مهر ورز، وجود مرا دریاب، اى سرور من من بنده تو هستم، بنده اى ایستاده در پیشگاه تو، پروردگارا!

إِلَهِی بِکَیْنُونَتِکَ یَا أَمَلاه یَا رَحْمَانَاهْ یَا غِیَاثَاهْ عَبْدُکَ عَبْدُکَ لا حِیلَةَ لَهُ یَا مُنْتَهَى رَغْبَتَاهْ یَا مُجْرِیَ الدَّمِ فِی عُرُوقِی [عَبْدُکَ ] یَا سَیِّدَاهْ یَا مَالِکَاهْ أَیَا هُوَ أَیَا هُوَ یَا رَبَّاهْ عَبْدُکَ عَبْدُکَ لا حِیلَةَ لِی وَ لا غِنَى بِی عَنْ نَفْسِی وَ لا أَسْتَطِیعُ لَهَا ضَرّا وَ لا نَفْعا وَ لا أَجِدُ مَنْ أُصَانِعُهُ تَقَطَّعَتْ أَسْبَابُ الْخَدَائِعِ عَنِّی وَ اضْمَحَلَّ کُلُّ مَظْنُونٍ عَنِّی أَفْرَدَنِی الدَّهْرُ إِلَیْکَ فَقُمْتُ بَیْنَ یَدَیْکَ هَذَا الْمَقَامَ یَا إِلَهِی بِعِلْمِکَ کَانَ هَذَا کُلُّهُ فَکَیْفَ أَنْتَ صَانِعٌ بِی وَ لَیْتَ شِعْرِی کَیْفَ تَقُولُ لِدُعَائِی أَ تَقُولُ نَعَمْ أَمْ تَقُولُ لا،

خدایا به هستى ات سوگند، اى آرمان من، اى بخشاینده، اى فریاد رس، دریاب بنده ات را! دریاب بنده ات را! بنده ات را چاره اى نیست، اى واپسین امید، اى روان کننده خون در رگهایم! اى سرور من! ای مالک من، اى او! اى او! پروردگارا! بنده ات را دریاب، بنده ات را دریاب، چاره اى ندارم، از پیش خود هیچ ندارم (که عین نیازم) توان سود و زیان خویش را ندارم، کسى را براى یارى نمى یابم، چاره جویی ها از من جدا گشته، و هر گمان چاره اى نابود گشته است، روزگار مرا تنها به سوى تو روانه ساخته، ازاین رو در این جا در برابر بارگاهت ایستاده ام، همه اینها خدایا! با آگاهى تو بوده است پس چگونه با من رفتار خواهى کرد؟ اى کاش! مى دانستم پاسخ خواهشم را چگونه خواهى داد؟ آیا خواهى گفت: آرى یا مى گویى نه؟

فَإِنْ قُلْتَ لا فَیَا وَیْلِی یَا وَیْلِی یَا وَیْلِی یَا عَوْلِی یَا عَوْلِی یَا عَوْلِی یَا شِقْوَتِی یَا شِقْوَتِی یَا شِقْوَتِی یَا ذُلِّی یَا ذُلِّی یَا ذُلِّی إِلَى مَنْ وَ مِمَّنْ أَوْ عِنْدَ مَنْ أَوْ کَیْفَ أَوْ مَا ذَا أَوْ إِلَى أَیِّ شَیْ ءٍ أَلْجَأُ وَ مَنْ أَرْجُو وَ مَنْ یَجُودُ عَلَیَّ بِفَضْلِهِ حِینَ تَرْفُضُنِی یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ وَ إِنْ قُلْتَ نَعَمْ کَمَا هُوَ الظَّنُّ بِکَ وَ الرَّجَاءُ لَکَ فَطُوبَى لِی أَنَا السَّعِیدُ وَ أَنَا الْمَسْعُودُ فَطُوبَى لِی وَ أَنَا الْمَرْحُومُ،

اگر بگویى: نه؛پس واى بر من! واى بر من! وای بر من! ، واى از درماندگى ام! واى از درماندگى ام! واى از درماندگی ام! واى از بیچاره گى ام! از بیچاره گی ام! واى از خواری ام از خوارى ام! از خوارى ام! آنگاه که تو مرا رها کنى؟ به سوى که، و از طرف که، یا نزد که، یا چگونه، یا چه چیز؟ یا به سوى چه چیزى پناه برم؟ و به چه کسى امید بندم؟ و کیست که با فضل خود بر من کرم نماید؟ اى آن که آمرزشت فراگیر است؟ و اگر بگویى: آرى، که همان از تو گمان دارم و امید به تو چنین است، پس خوشا به حال من که خوشبختم! و کامروا شده ام، پس خوشا به حال من که مورد رحمت قرار گرفتم!

یَا مُتَرَحِّمُ یَا مُتَرَئِّفُ یَا مُتَعَطِّفُ یَا مُتَجَبِّرُ [مُتَحَنِّنُ ] یَا مُتَمَلِّکُ یَا مُقْسِطُ لا عَمَلَ لِی أَبْلُغُ بِهِ نَجَاحَ حَاجَتِی أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الَّذِی جَعَلْتَهُ فِی مَکْنُونِ غَیْبِکَ وَ اسْتَقَرَّ عِنْدَکَ فَلا یَخْرُجُ مِنْکَ إِلَى شَیْ ءٍ سِوَاکَ أَسْأَلُکَ بِهِ وَ بِکَ وَ بِهِ فَإِنَّهُ أَجَلُّ وَ أَشْرَفُ أَسْمَائِکَ لا شَیْ ءَ لِی غَیْرُ هَذَا وَ لا أَحَدَ أَعْوَدُ عَلَیَّ مِنْکَ یَا کَیْنُونُ یَا مُکَوِّنُ یَا مَنْ عَرَّفَنِی نَفْسَهُ یَا مَنْ أَمَرَنِی بِطَاعَتِهِ یَا مَنْ نَهَانِی عَنْ مَعْصِیَتِهِ وَ یَا مَدْعُوُّ یَا مَسْئُولُ یَا مَطْلُوبا إِلَیْهِ رَفَضْتُ وَصِیَّتَکَ الَّتِی أَوْصَیْتَنِی وَ لَمْ أُطِعْکَ وَ لَوْ أَطَعْتُکَ فِیمَا أَمَرْتَنِی لَکَفَیْتَنِی مَا قُمْتُ إِلَیْکَ فِیهِ وَ أَنَا مَعَ مَعْصِیَتِی لَکَ رَاجٍ،

اى خداى مهربان! اى خداى بنده پرور! اى خداى دلجو اى خداى جبران گر! اى آن که هستى به دست توست! اى دادگر! مرا کردارى که به برآمدن حاجتم نایل آیم نیست، از تو می خواهم به حق آن نامت که در پس پرده غیب خود مستور ساختى و نزد خویش بنهادى.
پس براى هیچ موجودى جز تو پدیدار نشود! به حق آن نام و به حق هستی نابت و به آنکه برترین و شریف ترین نامها تو است از تو درخواست مینماید مرا چیزى جز این نیست و کسى خیرخواه تر از تو به من نیست، اى به خود خستى! اى هستى بخش! اى آن که خویش را به شناساند! اى آن که به اطاعتش فرمانم داد، اى آن که مرا از فرمانی اش بازداشت، اى خوانده شده! اى خواسته شده! اى مطلوب! سفارشى که به من نموده بودى وانهادم و فرمانت را نخواندم، و اگر تو را در آنچه فرمانم دادى اطاعت میکردم هر آینه مرا در آنچه برایش به سویت برخاستم بس بودى و من با نافرمانیم هم به تو امیدوارم،

فَلا تَحُلْ بَیْنِی وَ بَیْنَ مَا رَجَوْتُ یَا مُتَرَحِّما لِی أَعِذْنِی مِنْ بَیْنِ یَدَیَّ وَ مِنْ خَلْفِی وَ مِنْ فَوْقِی وَ مِنْ تَحْتِی وَ مِنْ کُلِّ جِهَاتِ الْإِحَاطَةِ بِی اللَّهُمَّ بِمُحَمَّدٍ سَیِّدِی وَ بِعَلِیٍّ وَلِیِّی وَ بِالْأَئِمَّةِ الرَّاشِدِینَ عَلَیْهِمُ السَّلامُ اجْعَلْ عَلَیْنَا صَلَوَاتِکَ وَ رَأْفَتَکَ وَ رَحْمَتَکَ وَ أَوْسِعْ عَلَیْنَا مِنْ رِزْقِکَ وَ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَ جَمِیعَ حَوَائِجِنَا یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ

پس بین من و آنچه به آن امیدوارم جدایى مینداز، اى مهر ورز بر من از پیش روى، و از پشت سر، و از بالاى سر، و از زیر پایم و از همه جهات احاطه بر من پناهم ده.
خدایا! به حق محمّد ص، و سرور من، و به حق على ع مولاى من، و به حق امامان هدایت یافته (که بر ایشان درود باد) لطف و مهر و رحمتت را بر ما بگستر، و از روزی خود بر ما فراوان ده، و وام ما را بپرداز و همه حاجت هاى ما را برآور، اى خدا! اى خدا! اى خدا! زیرا تو بر هر چیز توانایى.

پس از آن حضرت فرمود: هرکه این نماز را بجا آورد و این دعا را بخواند، وقتى از آن فارغ شود، بین او و خدا گناهى نماند جز آنکه آمرزیده شود.
غ مؤلف گوید: احادیث بسیارى در فضیلت خواندن این چهار رکعت نماز، در شب و روز جمعه وارد شده است و اگر پس از نماز بگوید:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى النَّبِیِّ الْعَرَبِیِّ وَ آلِهِ

بار الها! بر پیامبر عرب زبان و خانواده او درود فرست

در حدیث آمده که گناهان گذشته و آینده او آمرزیده شود، و مانند کسى شود که دوازده مرتبه قرآن را ختم کرده باشد و حق تعالى گرسنگى و تشنگى قیامت را از او رفع کند.

نماز حضرت فاطمه (س)

روایت شده: حضرت فاطمه علیها السّلام

دو رکعت نماز میخواند که جبرئیل به ایشان تعلیم داده بود آن حضرت در رکعت اوّل پس از سوره » حمد «صدر مرتبه سوره «قدر» و در رکعت دوّم بعد از سوره «حمد» صد مرتبه سوره «توحید» را قرائت میکردند، و چون سلام میدادند

این دعا را میخواند:

سُبْحَانَ ذِی الْعِزِّ الشَّامِخِ الْمُنِیفِ سُبْحَانَ ذِی الْجَلالِ الْبَاذِخِ الْعَظِیمِ سُبْحَانَ ذِی الْمُلْکِ الْفَاخِرِ الْقَدِیمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْبَهْجَةَ وَ الْجَمَالَ سُبْحَانَ مَنْ تَرَدَّى بِالنُّورِ وَ الْوَقَارِ سُبْحَانَ مَنْ یَرَى أَثَرَ النَّمْلِ فِی الصَّفَا سُبْحَانَ مَنْ یَرَى وَقْعَ الطَّیْرِ فِی الْهَوَاءِ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا لا هَکَذَا غَیْرُهُ

پاک و منزّه است آن خدایى که داراى شکوه افراشته و بلند است، پاک و منزّه است خدایى که صاحب شوکت والا و بزرگ است، پاک و منزّه است خدایى که دارنده فرمانروایى پر افتخار دیرینه است، پاک و منزّه است آن که لباس خرّمی و زیبایى به بر دارد، پاک و منزّه است آن که در پوششى از نور وقار است، پاک و منزّه است آن که ردّپاى مورچه را بر سنگ سخت مى بیند، پاک و منزّه است آن که خطّ سیر پرنده را در هوا مى بیند، پاک و منزّه است آن که او چنین است و جز او چنین نیست.

سیّد ابن طاووس فرموده: در روایت دیگرى وارد شده که پس از این نماز تسبیح مشهور حضرت زهرا علیها السّلام را که بعد از هر نماز خوانده میشود بخوانند، و پس از آن صد مرتبه صلوات بر محمّد و خاندان او فرستند.

و شیخ د رکتاب «مصباح المتهجدّین» فرموده است:

نماز حضرت فاطمه علیها السّلام دو رکعت است، در رکعت اوّل سوره «حمد» و صد مرتبه سوره «قدر» و در رکعت دوّم سوره «حمد» و صد مرتبه «توحید» خوانده شود، و چون سلام داده شد تسبیح حضرت زهرا علیها السّلام را بخوانند، آنگاه دعاى «سبحان ذى العزّ الشامخ» را تا آخر قرائت کنند.

و شیخ فرموده: کسیکه این نماز را بجاى آورد، چون از تسبیح فارغ شود زانوها و دستان خود را تا آرنج برهنه نماید و همه مواضع سجود خود را بدون مانع و حایل به زمین بچسپاند و از خدا حاجت بخواهد، و به هر کیفیتى که دوست دارد دعا کند، و در همان حال سجده بگوید:

یَا مَنْ لَیْسَ غَیْرَهُ رَبٌّ یُدْعَى یَا مَنْ لَیْسَ فَوْقَهُ إِلَهٌ یُخْشَى یَا مَنْ لَیْسَ دُونَهُ مَلِکٌ یُتَّقَى یَا مَنْ لَیْسَ لَهُ وَزِیرٌ یُؤْتَى یَا مَنْ لَیْسَ لَهُ حَاجِبٌ یُرْشَى یَا مَنْ لَیْسَ لَهُ بَوَّابٌ یُغْشَى یَا مَنْ لا یَزْدَادُ عَلَى کَثْرَةِ السُّؤَالِ إِلّا کَرَماً وَ جُوداً وَ عَلَى کَثْرَةِ الذُّنُوبِ إِلّا عَفْواً وَ صَفْحاً صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا

اى آن که جز او پروردگارى نیست که خوانده شود، اى آن که وراى او معبودى نیست که او پروا شود! اى آن که جز او فرمانروایى نیست که از او پرهیز شود! اى آن که او را وزیرى نیست که به او روى آرند! اى آن که او را نگهبانى نیست تا به او رشوه داده شود! اى آنکه او را دربانى نیست تا به وسیله او به درگاهش آیند! اى آن که بر اثر بسیارى درخواست، جز کرم و جود، و بر اثر کثرت گناهان جز عفو، و گذشت نیفزاید، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و با من چنین و چنان کن.
و به جاى» کذا و کذا «حاجات خویش را از خدا بخواهد.

نماز دیگر از حضرت فاطمه علیها السّلام:

شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس از صفوان روایت کرده اند که محمّد بن على حلبى روز جمعه، خدمت امام صادق علیه السّلام شرفیاب شد و عرضه داشت: علاقمندم به من عملى بیاموزى که بهترین کارها در روز جمعه باشد حضرت فرمود: من کسى را که براى رسول خدا عزیزتر از حضرت فاطمه باشد سراغ ندارم، و چیزى را برتر از آنچه پیامبر به فاطمه آموخت، نمیشناسم،

پیامبر به دخترش فرمود: هرکه صبح جمعه را دریابد، غسل کند و قدمهایش را بگسترد و چهار رکعت نماز) دو نماز دو رکعتى (بگذارد.

در رکعت اوّل پس از سوره «حمد» پنجاه مرتبه سوره «توحید» و در رکعت دوم، پس از سوره «حمد» پنجاه مرتبه سوره «و العادیات» و در رکعت سوّم پس از «حمد» پنجاه مرتبه سوره «اذا زلزلت» و در رکعت چهارم پس از سوره «حمد» پنجاه مرتبه سوره «اذا جاء نصر اللّه.
.
.
»
که مراد از این سوره سوره مبارکه نصر است یعنى آخرین سوره اى که نازل شده است.

و چون از نماز فارغ شوند، این دعا را بخوانند:

إِلَهِی وَ سَیِّدِی مَنْ تَهَیَّأَ أَوْ تَعَبَّى أَوْ أَعَدَّ أَوِ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَةِ مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ فَوَائِدِهِ وَ نَائِلِهِ وَ فَوَاضِلِهِ وَ جَوَائِزِهِ فَإِلَیْکَ یَا إِلَهِی کَانَتْ تَهْیِئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعْدَادِی وَ اسْتِعْدَادِی رَجَاءَ فَوَائِدِکَ وَ مَعْرُوفِکَ وَ نَائِلِکَ وَ جَوَائِزِکَ فَلا تُخَیِّبْنِی مِنْ ذَلِکَ یَا مَنْ لا تَخِیبُ عَلَیْهِ مَسْأَلَةُ السَّائِلِ وَ لا تَنْقُصُهُ عَطِیَّةُ نَائِلٍ فَإِنِّی لَمْ آتِکَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ قَدَّمْتُهُ وَ لا شَفَاعَةِ مَخْلُوقٍ رَجَوْتُهُ أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ بِشَفَاعَتِهِ إِلا مُحَمَّدا وَ أَهْلَ بَیْتِهِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ،

اى معبود و سرور من! اگر دیگران به امید رسیدن به عطا و مواهب وجود و بخشش ها و هدایا آماده و مهیّا و مجّهز و مستعد ورود بر آفریده اى چون خو شده اند، پس خدایا! پس خدایا! آمادگى و مجهّز بودن و مهیّا بودن و استعداد من به امید دستیابى به بهره ها و نیکى و عطایا و هدایا تو تنها به سوى توست، پس مرا از این همه ناامید مساز، اى آن که خواهش هیچ نیازمندى از او بى ثمر نماند، و بخشش بخشنده اى از او نکاهد! من با کردار شایسته اى که پیش فرستاده باشم به پیشگاه تو نیامده ام، و با یارى آفریده اى که به او امید بسته باشم و با آن به تو تقرب جویم، به درگاهت بار نیافتم جز به امید شفاعت محمّد و خاندان او که درود تو بر او و بر ایشان باد،

أَتَیْتُکَ أَرْجُو عَظِیمَ عَفْوِکَ الَّذِی عُدْتَ بِهِ عَلَى الْخَطَّائِینَ عِنْدَ عُکُوفِهِمْ عَلَى الْمَحَارِمِ فَلَمْ یَمْنَعْکَ طُولُ عُکُوفِهِمْ عَلَى الْمَحَارِمِ أَنْ جُدْتَ عَلَیْهِمْ بِالْمَغْفِرَةِ وَ أَنْتَ سَیِّدِی الْعَوَّادُ بِالنَّعْمَاءِ وَ أَنَا الْعَوَّادُ بِالْخَطَاءِ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ أَنْ تَغْفِرَ لِی ذَنْبِیَ الْعَظِیمَ فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الْعَظِیمَ إِلا الْعَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ

در حالى به نزد تو آمدم که گذشت کریمانه ات را امید دارم، گذشتى که به آن بر خطاکاران در حال پافشارى بر گناهان است، پس مداومت آنان بر کارهاى حرام تو را از اینکه آمرزشت را بر آنان ارزانى دارى باز نداشت، و تو اى سرور من! بسیار بر نعمت بخشى بازگردى و من بر خطا کارى، به حق محمّد و خاندان پاکش از تو میخواهم، که گناه بزرگ ام را بیامرزى، زیرا گناه بزرگ را جز آمرزگار بزرگ نیامرزد؛اى بزرگ! اى بزرگ! اى بزرگ اى بزرگ اى بزرگ! اى بزرگ!

مؤلف گوید: سید ابن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» [زیبایى ایّام هفته] براى هر یک از امامان علیهم السّلام نمازهاى به همراه دعا ذکر نموده که شایسته است در اینجا بیان شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد حسین انصاریان ، موسسه فرهنگی دارالعرفان

لینک مستقیم: http://mihangram.com/mazhabi-69.html

نماز حضرت رسول الله (ص) و نماز امام علی (ع) و نماز حضرت فاطمه (س)

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

مطالبی در رابطه با فضائل و مناقب حضرت معصومه (ع)

مطالبی در رابطه با فضائل و مناقب حضرت معصومه (ع)

مذهبی

زندگی در جوار امامان معصومی همچون موسـی بن جعفر و علیّ بن موسـی الرّضا علیهما السـلام و بهره مند بودن از تعالیم عالیه آن رهبران راه نور و سـعادت، خود عامل اساسی در تعالی روح و تکامل درجات علمی و عملی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بوده است. بنابراین می توان آن حضرت را الگو و نموداری از فضائل اهل بیت علیهم السلام دانست.

از آنجا که معرفت و شناخت ائمّه طاهرین و اولیاء دین مبین، همان شناخت فضائل و کمالات نفسانی آن بزرگواران است نه فقط آشنایی اجمالی با زندگینامه آنها، در اینجا به ذکر گوشه ای از فضائل و مناقب حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها می پردازیم.

شرافت خانوادگی:

یکی از عالیترین فضائل آن حضرت انتساب ایشـان به بیت وحی و رسالت و امامت است. او بنت رسول الله صـلی الله علیه وآله وسلم و بنت ولیّ الله و اخت ولیّ الله و عمّه ولیّ الله است و این امر خـود سرچشمه سایر فضائل و کمالات معنوی و روحانی آن بزرگوار می باشد که زندگی در جوار امامان معصومی همچون موسـی بن جعفر و علیّ بن موسی الرّضا علیهما السـلام و بهره مند بودن از تعالیم عالیه آن رهبران راه نور و سـعادت، خود عامل اساسی در تعالی روح و تکامل درجات علمی و عملی آن حضرت بوده است. بنابراین می توان آن حضرت را الگو و نموداری از فضائل اهل بیت علیهم السلام دانست.

عبادت آن حضرت

بنـا به تصریح آیه کریمه قرآن، هدف از خلقت انسان چیزی جز عبادت و بندگی خداوند متعال نیست؛ چرا که  انسان از این طریق تکامل یافته و به خدا نزدیک می شوند. آنان که به این هدف پی بردند، در راه رسیدن به عالی ترین مرتبه آن که حصول یقین و اطمینان و نفس مطمئنّه شدن است  سر از پا نمی شناسند و بهترین ساعات زنـدگی خود را زمان عبادت و راز و نیاز به درگاه ذات بی نیاز می دانند و در خلوت شب سر بر آستان دوست می نهند و راز دل با محبوب خویش می گویند و عاشـقانه با او به گفتگو می نشـینند و به این آرزو زنده اند که در حال نماز و راز و نیاز به ملاقات حق بشـتابند و مخاطب حضرتش قرار گیرند.

یکی از عالی ترین نمونه های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل بیت فاطمه معصومه علیها السـلام است. او که عبادت و شب زنـده داری هفـده روزه اش در واپسین روزهـای عمر شـریفش در شهر قم، گوشه ای از یک عمر عبـودیّت و خضوع و خشوع آن زاده عبد صالح خدا در برابر ذات پـاک الهی است و این بیت النّور و معبد و محراب به یادگار مانده آن صفیّه الله
است که از برکات راز و نیازهای شبانه آن بضعه موسی علیه السلام تا دامنه قیامت هدایتگر و الهام بخش بندگان عاشق عبادت
و ولایت می باشد و چه خوش سروده اند اهل ذوق که :

این جایگاه که آنقدر منوّر است           این سجده گاه دختر موسی بن جعفر است.

عالمه و محدّثه اهلبیت علیهم السلام

در فرهنگ اسلامی محدّثان راستین همواره از حرمت و منزلت ویژه ای برخوردار بوده اند. محدّثان و راویان درحفظ و حراست از
گنجینه های معارف و ارزش های دینی و ذخایر گرانمایه مکتب تشـیّع و رشد و تعالی فرهنگ غنی اسلامی نقش اوّل را داشته اند و
حامل ودایع و امانت های گرانقدر الهی و رازدار اسرار آل رسول بوده اند. یکی از والاترین عناوینی که نشان دهنده بلندی مرتبه علم و آشنایی کریمه اهل بیت علیهم السلام با معارف بلند اسـلام و مکتب حیاتبخش تشیّع است، محدّثه بودن آن حضرت می باشد که بزرگان علم حدیث احادیث و روایات رسیده از آن حضرت را در کتاب های خود نقل نموده اند، روایاتی که به خاطر
داشـتن مضمونی ولایی خود شاهد صدقی بر ولایت محوری بودن آن محدّثه آل طه و عالمه آل محمد صـلی الله علیه وآله وسـلم می باشند.

او معصومه است

گر چه مقام عصمت از گناه و مصون بودن از لغزشها در عین قدرت بر خطا، مقامی است خاص انبیاء عظام و اوصیاء آنان به ویژه
چهارده معصوم پاک علیهم السلام، ولی بودند کسانی که به دلیل اطاعت و بندگی مخلصانه پروردگار و اطاعت و پیروی کامل از پیشوایان معصوم راه پاکی و وارسـتگی، به درجه ای از تقوی و طهارت روحی رسـیدند که از معاصی و رذایل اخلاقی دور مانده و دامن روح و جان خویش را از ناپاکی ها زدودند. فاطمه معصومه علیها السلام که خود پرورش یافته مکتب ائمّه طاهرین علیهم السلام و یادگار صاحبان آیه تطهیر است، نمونه ای عالی از طهارت و پاکی است به گونه ای که خاصّ و عام او را به عنوان معصومه شناخته اند. تا بدانجا که حضرت رضا علیه السلام به ایشان لقب معصومه داده و فرمود: « مَن زارَ المَعصومَـه بِقُم کَمَن زارَنی »کسی که فاطمه معصومه را در قم زیارت کند مثل آن است که مرا زیارت کرده باشد. و در یکی از فرازهای زیارت دوّم حضرت این چنین آمده است که : « السّلامُ علیْکِ َایَّتُها الطّاهِره الحَمیده البرّهُ الرَّشیدَهُ التَقیَّ? النَّقیَّ? » سلام بر تو ای بانوی پاک و ستایش شده، نیکوکردار و هدایت شده، پرهیزکار وارسته «

منبع:amfm.ir

لینک مستقیم: http://mihangram.com/mazhabi-68.html

حضرت معصومه (س)

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

تعقیب نماز عصر

تعقیب نماز عصر


منتخب مفاتیح الجنان

( نماز شب  )



أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیَّ تَوْبَةَ عَبْدٍ ذَلِیلٍ خَاضِعٍ فَقِیرٍ بَائِسٍ مِسْکِینٍ مُسْتَکِینٍ مُسْتَجِیرٍ لا یَمْلِکُ لِنَفْسِهِ نَفْعَاً وَ لا ضَرّا وَ لا مَوْتاً وَ لا حَیَاةً وَ لا نُشُوراً پس میگویى اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ نَفْسٍ لا تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لا یَخْشَعُ وَ مِنْ عِلْمٍ لا یَنْفَعُ،
از خدایى که معبودى جز او نیست آن زنده پاینده و بخشنده مهربان، آن خداوند داراى عظمت و بزرگواری آمرزش میجویم، و از او میخواهم که توبه ام را بپذیرد، توبه بنده ی خوار، فروتن، فقیر، بینوا پریشان زمین گیر و پناهنده اى که سود و زیان و مرگ و زندگى و رستاخیز خویش را در اختیار ندارد.
سپس میگویى: خدایا به تو پناه می آورم از نفسى که سیر نمی شود و از دلى که بیم برنمی دارد و از دانشى که سود نمی بخشد،
وَ مِنْ صَلاةٍ لا تُرْفَعُ وَ مِنْ دُعَاءٍ لا یُسْمَعُ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ الْیُسْرَ بَعْدَ الْعُسْرِ وَ الْفَرَجَ بَعْدَ الْکَرْبِ وَ الرَّخَاءَ بَعْدَ الشِّدَّةِ اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْکَ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ.
و از نمازى که اوج نمی گیرد و از دعایى که مستجاب نمی شود.
خدایا! آسانى پس از سختى و گشایش پس از گرفتاری و آسایش پس از مشقت را از تو خواستارم.
خدایا هر آن نعمتى که در دست ماست از جانب توست، معبودى جز تو نیست از تو بخشش گناهانم را میخواهم و به سوى تو باز میگردم.
از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه پس از نماز عصر هفتاد مرتبه إِسْتغفار کند، حق تعالى هفتصد گناه او را بیامرزد، و از حضرت امام جواد علیه السّلام روایت شده: کسیکه پس از نماز عصر ده مرتبه سوره قدر را بخواند، در آن روز، همانند اعمال خلایق بر او بگذرد.
و خواندن دعاى «عشرات» در هر صبح و شام مستحب است و بهترین زمان برای خوان آن بعد از نماز عصر روز جمعه است.
این دعا بعدا ذکر خواهد شد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد حسین انصاریان

( نماز شب

  • atefeh rm
  • ۰
  • ۰

تعقیب نماز ظهر

تعقیب نماز ظهر

( نماز جعفر طیار )
منتخب مفاتیح الجنان

به دنبال نماز ظهر - چنان که در کتاب مصباح المُتَهَجِّد آمده، بگو:
لَا إِلَهَ إِلّا اللَّهُ الْعَظِیمُ الْحَلِیمُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَرِیمُ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ مُوجِبَاتِ رَحْمَتِکَ وَ عَزَائِمَ مَغْفِرَتِکَ وَ الْغَنِیمَةَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ وَ السَّلامَةَ مِنْ کُلِّ إِثْمٍ اللَّهُمَّ لا تَدَعْ لِی ذَنْبا إِلّا غَفَرْتَهُ وَ لَا هَمّا إِلّا فَرَّجْتَهُ وَ لَا سُقْماً إِلّا شَفَیْتَهُ وَ لَا عَیْباً إِلّا سَتَرْتَهُ وَ لَا رِزْقاً إِلّا بَسَطْتَهُ وَ لَا خَوْفاً إِلّا آمَنْتَهُ وَ لَا سُوءَاً إِلّا صَرَفْتَهُ وَ لَا حَاجَةً هِیَ لَکَ رِضاً وَ لِیَ فِیهَا صَلاحٌ إِلّا قَضَیْتَهَا یَا أَرْحَمَ الْرَّاحِمِینَ،
معبودى جز خدا نیست، خداى بزرگ بردبار، معبودى جز خدا نیست، پروردگار عرش آن پروردگار کریم، ستایش ویژه خداىِ پروردگارِ جهانیان است.
خدایا از تو میخواهم مرا موفق به انجام موجبات رحمت خویش و اسباب آمرزش خویش بگردانى و بهره مندى از هر کار نیک و سلامت از هر کار بدى را از تو می طلبم.
خدایا! بر من گناهى مگذار، جز آنکه بیامرزى و اندوهى منه جز آنکه از دلم بردارى و نه دردى مگر آنکه شفا دهی و نه عیبى مگر آنکه بپوشانى و نه رزقى مگر آنکه گسترده سازى و نه ترسى جز اینکه مرا از آن ایمنى دهى و نه پیش آمد بدى مگر آنکه آن را برگردانی و نه حاجتى که تو را در آن رضایت و مرا در آن مصلحت است مگر اینکه روا کنى اى مهربان ترین مهربانان،
آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ و میگویى ده مرتبه بِاللَّهِ اعْتَصَمْتُ وَ بِاللَّهِ أَثِقُ وَ عَلَى اللَّهِ أَتَوَکَّلُ پس میگویى اللَّهُمَّ إِنْ عَظُمَتْ ذُنُوبِی فَأَنْتَ أَعْظَمُ وَ إِنْ کَبُرَ [کَثُرَ] تَفْرِیطِی فَأَنْتَ أَکْبَرُ وَ إِنْ دَامَ بُخْلِی فَأَنْتَ أَجْوَدُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی عَظِیمَ ذُنُوبِی بِعَظِیمِ عَفْوِکَ وَ کَثِیرَ تَفْرِیطِی بِظَاهِرِ کَرَمِکَ وَ اقْمَعْ بُخْلِی بِفَضْلِ جُودِکَ اللَّهُمَّ مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْکَ لَا إِلَهَ إِلّا أَنْتَ أَسْتَغْفِرُکَ وَ أَتُوبُ إِلَیْکَ
دعایم را مستجاب کن اى پروردگار جهانیان.
و ده مرتبه میگویى: به ریسمان خدا چنگ میزنم و بر خدا توکل میکنم و به خداوند اعتماد مینمایم بار خدایا اگر گناهانم بزرگ است تو بزرگترى، و اگر کوتاهى در بندگی ام بزرگ است تو بزرگتری و اگر همواره بخل می ورزم تو بخشنده ترى.
خدایا بزرگى گناهانم را به بزرگى گذشتت، و بسیارى کوتاهی ام را به بزرگوارى آشکارت بیامرز و بخل مرا با جود سرشارت ریشه کن نما.
بار الها! هر نعمتى که در دست ماست از سوى توست، معبودى جز تو نیست، از تو آمرزش میخواهم و به سوى تو باز می گردم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت استاد حسین انصاریان

( نماز جعفر طیار


  • atefeh rm