عقد ازدواج
مذهبی:(لطفا برای اطلاع از احکام دینی خود فقط به این مطالب اکتفا نکنید و به مرجع تقلید خود رجوع کنید)
عقد کردن زن از برای خود یا غیر، چه آن غیر، احرام بسته باشد یا نبسته باشد و محل باشد.
مسئله 325
جایز نیست (1) شخص محرم شاهد شود از برای عقد گرچه آن عقد برای غیر محرم باشد.
1 -
آیة
الله خویی ، آیة الله تبریزی : شاهد شدن بر عقد بنابر قول مشهور بر محرم
حرام است ، و این قول موافق احتیاط است .آیة الله سیستانی : بنابر مشهور
بین فقهاء برای محرم جایز نیست در مجلس عقد ازدواج حاضر شود و احوط و اولی
این است که از گواهی دادن بر واقع شدن عقد ازدواج نیز بپرهیزد، اگرچه پیش
از احرام در مجلس عقد حاضر بوده است . (مناسک ، مسأله 235) .آیة الله مکارم
: بنابر احتیاط واجب نباید شخص محرم شاهد شود.آیة الله بهجت : حاضر شدن در
مجلس عقد و گواهی دادن بر آن بر محرم حرام است . (مناسک ، مسأله 235) .
آیة الله اراکی ، آیة الله نوری : احتیاط واجب .
مسئله 326 -
احتیاط آن است که شهادت ندهد بر عقد اگرچه شاهد عقد شده باشد، در حال محرم نبودن (1) ، اگرچه جایز بودن آن خالی از قوت نیست .
1 -
آیة
الله خویی ، آیة الله تبریزی : بعضی از فقهاء فرموده اند که گواهی بر
عقدی که قبلا واقع شده نیز بر محرم حرام است ، ولی دلیلش ظاهر نیست .آیة
الله مکارم : احتیاط واجب این است که محرم .آیة الله فاضل : شهادت دادن به
عقد در حال احرام جایز است هرچند احتیاط مستحب در ترک آن است .
آیات عظام بهجت ، گلپایگانی ، صافی : شهادت بر عقد جایز نیست ، اگرچه پیش از احرام شاهد شده باشد.
مسئله 327 -
اقوی آن است که خواستگاری کردن در حال احرام جایز است و احتیاط (1) در ترک است .
1 -
آیات عظام اراکی ، نوری ، گلپایگانی ، خویی ، تبریزی ، مکارم ، فاضل ، صافی : بنابر احتیاط واجب محرم نباید خواستگاری نماید.
مسئله 328 -
رجوع کردن به زنی که طلاق رجعی داده است مانع ندارد.
مسئله 329 -
اگر زنی را در حال احرام جماع کند با علم به مسأله ، آن زن بر او حرام دائمی (1) می شود.
1 -
آیات
عظام گلپایگانی ، خویی ، صافی : متعرض حرمت ابدیه نشده اند و فرموده اند
که عقد او باطل است .آیة الله بهجت : اقوی حرمت ابدیه است .(مناسک ، مسأله
233) .
مسئله 330-
اگر زنی را با جهل به مسأله برای خود عقد کند
عقدی که کرده است باطل است ، لکن حرام دائمی (1) نمی شود، ولی احتیاط آن
است (2) که آن زن را نگیرد خصوصا اگر با او نزدیکی کرده باشد.
1 -
آیات عظام گلپایگانی ، خویی ، سیستانی ، بهجت : متعرض فرض جهل نشده اند.
آیة الله اراکی ، آیة الله نوری : در صورت دخول ، و در صورت دخول حرام دائمی می شود.
2 -
آیة الله مکارم : این احتیاط مستحب است .
مسئله 331 -
ظاهرا فرقی بین عقدی و صیغه ای نیست در احکامی که ذکر شد.
مسئله 332 -
احتیاط آن است (1) که زن اگر احرام بسته باشد و مرد محرم نباشد و
عقد کند او را، با او نزدیکی نکند و طلاق دهد او را، و در صورت علم به مسأله او را طلاق دهد، و با او هیچ وقت ازدواج نکند.
1 -
آیة
الله اراکی : بنابر احتیاط مستحب .آیة الله فاضل : اگر زنی احرام بسته
باشد و مردی که محرم نیست او را به عقد خود درآورد، این عقد باطل است و
برای همیشه بر یکدیگر حرام می شوند.آیات عظام گلپایگانی ، سیستانی ، بهجت :
متعرض این فرع نشده اند.آیة الله خویی ، آیة الله تبریزی : در صورتی که زن
محرم باشد و مردی که محرم نیست او را به عقد خود درآورد این عقد باطل است و
چنانچه زن عالم به حکم بوده است موجب حرمت ابدی هم می شود.
مسئله 333 -
اگر
کسی عقد کند زنی را برای محرمی و محرم دخول کند پس اگر هر سه عالم به حکم
(1) باشند بر هر یک آنها یک شتر کفاره است ، و اگر دخول نکند کفاره نیست ،
و در این حکم فرق نیست بین آنکه زن و عاقد محل باشند یا محرم ، و اگر بعضی
از آنها حکم را می دانند و بعضی نمی دانند بر آنکه می داند کفاره است .
1 - آیة الله سیستانی ، آیة الله فاضل : عالم به حکم و موضوع باشند.
منبع:تبیان
- ۹۴/۰۸/۲۴