روزه ،احکامی مربوط به مواردی که روزه را باطل می کند
مذهبیلطفا برای اطلاع از احکام دینی خود فقط به این مطالب اکتفا نکنید و به مرجع تقلید خود رجوع کنید)
این مطالب از پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی سیدعلی خامنهای (مدظلهالعالی) در این پست قرار داده شده است.
س : آیا
تبعیت از اهل سنت در وقت افطار روزه در مراسم عمومی و مجالس رسمی و غیر
آن، جایز است؟ اگر مکلّف تشخیص دهد که این متابعت از موارد تقیه نیست و
دلیلی برای التزام به آن وجود ندارد، وظیفهاش چیست؟
ج:
تبعیت از دیگران در افطار روزه بدون احراز دخول وقت افطار، جایز نیست، و
اگر از موارد تقیه باشد افطار جایز است، ولى روزه آن روز قضا دارد، و جایز
نیست بهطور اختیارى افطار نماید مگر بعد از آنکه داخل شدن شب و پایان
یافتن روز را با یقین حسى و یا با حجت شرعى احراز نماید.
س : اگر روزهدار باشم و مادرم مرا وادار به خوردن غذا یا نوشیدن کند، آیا روزهام باطل میشود؟
ج: خوردن و آشامیدن روزه را باطل مىکند، هرچند بر اثر درخواست و اصرار شخص دیگرى باشد.
س
: اگر چیزی به زور وارد دهان روزه دار شود و یا سر او به همان صورت داخل
آب گردد، آیا روزهاش باطل میشود؟ اگر وادار به باطل کردن روزهاش شود،
مثلاً به او بگویند که اگر روزهات را نخوری، ضرری به خودت یا مالت وارد
میسازیم، او هم برای دفع این ضرر غذا بخورد، آیا روزهاش صحیح است؟
ج: روزه شخص روزه دار با داخل شدن چیزى در حلقش بدون اختیار و یا با فرو
بردن سرش به همان صورت به زیر آب باطل نمىشود، ولى اگر خودش بر اثر اکراه
دیگرى مرتکب مفطرى شود، روزهاش باطل خواهد شد.
س
: اگر روزه دار جاهل باشد به اینکه تا به حد ترخص نرسیده، نباید قبل از
زوال افطار کند، و قبل از حد ترخص به این اعتبار که مسافر است، افطار
نماید، روزه این شخص چه حکمی دارد؟ آیا قضا بر او واجب است یا حکم دیگری
دارد؟
ج: در فرض مرقوم، روزهاش باطل است و باید آن را قضا کند لکن اگر از حکم مسأله، غافل بوده کفّاره ندارد.
س
: هنگامی که مبتلا به بیماری زکام بودم، مقداری از اخلاط سر و سینه در
دهانم جمع شده بود که به جای بیرون انداختن، آن را فرو بردم، آیا روزهام
صحیح است یا خیر؟ در بعضی از روزهای ماه مبارک رمضان در منزل یکی از اقوام
بودم که بر اثر زکام و خجالت و حیا مجبور شدم با خاک، تیمم بدل از غسل
واجب بکنم و تا نزدیک ظهر غسل نکردم. این کار برای چند روز تکرار شد، آیا
روزهام در آن روزها صحیح است یا خیر؟
ج: فرو بردن اخلاط سر
و سینه ضررى به روزه نمىرساند، ولى اگر به فضاى دهان رسیده باشد بنا بر
احتیاط واجب باید از فرو بردن آن خوددارى نماید، و اما ترک غسل جنابت قبل
از طلوع فجرِ روزى که مىخواهید روزه بگیرید و انجام تیمم بدل از غسل به
جاى آن، اگر به خاطر عذر شرعى باشد و یا تیمم در آخر وقت و به خاطر تنگى
آن باشد، موجب بطلان روزه نیست و روزه شما با تیمم صحیح است. در غیر این
صورت، روزه شما در آن روزها باطل است.
س
: من در معدن آهن کار میکنم که طبیعت آن اقتضا میکند هر روز داخل معدن
شده و در آن کار کنم و هنگام استفاده از ابزار کار غبار وارد دهانم
میشود، بقیه ماههای سال هم به همین صورت بر من میگذرد، تکلیف من چیست؟
آیا روزه من در این حالت صحیح است؟
ج: فرو بردن غبار غلیظ
هنگام روزه بنا بر احتیاط واجب موجب باطل شدن آن است و باید از آن پرهیز
نمود، ولى مجرد داخل شدن غبار در دهان و بینى بدون اینکه به حلق برسد،
روزه را باطل نمىکند.
س
: من در روز ماه رمضان به علّت اغوای شیطان تصمیم گرفتم روزهام را باطل
کنم لکن قبل از این که عملی که روزه را باطل میکند انجام دهم، از تصمیم
خود منصرف شدم حکم روزهام چیست؟ و اگر این امر در روزه غیر ماه رمضان پیش
آید چه حکمی دارد؟
ج: در روزه ماه رمضان اگر در اثناى روز
از نیت روزه گرفتن بر گردد بهطورى که قصد ادامه روزه نداشته باشد،
روزهاش باطل مىشود و قصد دوباره او براى ادامه روزه فایده ندارد، البته
تا اذان مغرب باید از کارى که روزه را باطل مىکند خوددارى کند. امّا اگر
دچار تردید شود به این معنى که هنوز تصمیم نگرفته است روزه را باطل کند،
یا تصمیم بگیرد کارى را که موجب باطل شدن روزه است صورت دهد و هنوز آن را
انجام نداده در این دو صورت صحّت روزه او محل اشکال است و احتیاط واجب آن
است که روزه را تمام کند و بعداً هم آن را قضا نماید. هر روزه واجب معیّن
دیگر ـ مانند نذر معیّن و امثال آن ـ نیز داراى همین حکم است.
س : آیا اگر از دهان شخص روزه دار خون بیاید، روزهاش باطل میشود؟
ج: روزه به سبب آن باطل نمىشود، ولى واجب است که از رسیدن خون به حلق جلوگیرى کند.
س : حکم استعمال دخانیات مانند سیگار در حال روزه چیست؟
ج: احتیاط واجب آن است که روزهدار از دودهاى انواع دخانیات و نیز مواد مخدّرى که از راه بینى یا زیر زبان جذب مىشود خوددارى کند.
س
: آیا ماده «ناس» که از توتون و غیر آن ساخته میشود و برای چند دقیقه
زیر زبان گذاشته شده و سپس از دهان بیرون انداخته میشود، مبطل روزه است
یا خیر؟
ج: احتیاط واجب آن است که روزه دار از مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب میشود، خودداری کند.
س
: نوعی داروی طبی برای اشخاص مبتلا به تنگی نفس شدید وجود دارد که عبارت
است از یک قوطی که در آن مایع فشرده شده وجود دارد و با فشار دادن آن
داروی مایع بصورت پودر گاز از طریق دهان وارد ریه شخص بیمار شده و موجب
تسکین حال وی میگردد. گاهی بیمار مجبور میشود در یک روز چندین بار از آن
استفاده کند، آیا با وجود استفاده از این دارو، روزه گرفتن جایز است؟ با
توجه به اینکه بدون استفاده از آن روزه گرفتن غیرممکن و یا بسیار سخت
خواهد بود.
ج: وسیله مذکور اگر صرفا برای بازکردن راه تنفسی استفاده میشود، مبطل روزه نیست.
س
: من در بیشتر روزها آب دهانم با خونی که از لثههایم میآید مخلوط
میشود و گاهی نمیدانم آب دهانی که فرو میبرم همراه با خون است یا خیر؟
روزهام با این حال چه حکمی دارد؟ امیدوارم مرا راهنمایی فرمایید.
ج: اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن
اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان
با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحّت روزه ضرر نمىزند.
س
: در یکی از روزهای ماه رمضان روزه گرفتم ولی دندانهایم را مسواک نزدم، و
بدون اینکه باقیمانده غذاهای لابلای دندانها را عمداً ببلعم، خودبخود
بلعیده شده است. آیا قضای روزه آن روز بر من واجب است؟
ج:
اگر علم به وجود باقىمانده غذا در بین دندانهایتان و یا علم به رسیدن آن
به حلق نداشتهاید و فرو رفتن آن هم عمدى و با التفات نبوده، قضاى روزه بر
شما واجب نیست.
س : از لثه شخص روزهداری خون زیادی خارج میشود، آیا روزهاش باطل میشود؟ آیا برای او ریختن آب با ظرف بر سرش جایز است؟
ج: با خروج خون از لثه تا آن را فرو نبرده است، روزه باطل نمىشود. همچنین
ریختن آب بر روى سر توسط ظرف و مانند آن به صحّت روزه ضرر نمىرساند.
س
: داروهای مخصوصی برای معالجه بعضی از بیماریهای زنان وجود دارد
(شیافهای روغنی) که در داخل بدن گذاشته میشود، آیا استفاده از آن موجب
بطلان روزه میشود؟
ج: استفاده از آن داروها به روزه ضرر نمىرساند.
س : نظر شریف جنابعالی درباره تزریق آمپول و سایر تزریقات نسبت به روزهداران در ماه مبارک رمضان، چیست؟
ج: احتیاط واجب آن است که روزهدار از آمپولهاى مقوّى یا مغذّى و هر
آمپولى که در رگ تزریق مىشود و نیز انواع سرمها خوددارى کند، لکن
آمپولهاى دارویى که در عضله تزریق مىشود و نیز آمپولهایى که براى بىحسّ
کردن به کار مىرود، مانعى ندارد.
س : آیا خوردن قرص فشار خون در حال روزه جایز است یا خیر؟
ج: اگر خوردن آن در ماه رمضان براى درمان فشار خون ضرورى باشد، اشکال ندارد، ولى با خوردن آن روزه باطل مىشود.
س
: اگر من و بعضی از مردم بر این عقیده باشیم که بر استفاده از قرصها جهت
مداوا عنوان خوردن و آشامیدن صدق نمیکند، آیا عمل به آن جایز است و به
روزهام ضرر نمیزند؟
ج: خوردن قرص روزه را باطل مىکند.
س : اگر شوهر با همسر خود در ماه رمضان جماع نماید و زن نیز به آن راضی باشد چه حکمی دارد؟
ج: بر هر یک از آنان حکم افطار عمدى جارى است و علاوه بر قضا، کفّاره هم بر هر دو واجب است.
س : اگر مردی با همسرش در روز ماه رمضان شوخی و ملاعبه نماید، آیا به روزهاش ضرر میرساند؟
ج: اگر منجر به انزال منى نشود، به روزه خللى وارد نمىکند.
- ۹۵/۰۱/۲۰